اجرای نمای رومی پرطرفدارترین و شیک ترین سبک نما

در اجرای نمای رومی از مصالح خاصی استفاده می‌شود و سبک خاصی را در معماری به رخ می‌کشد. نمای رومی یا کلاسیک ساختمان به عنوان یکی از نماهای ساختمانی پرکاربرد در کشورمان ایران  است که در اجرای آن در حقیقت نمای رومی یکی از رایج ترین، پرطرفدارترین و زیباترین سبک های نمای ساختمان در سال های اخیر بوده است که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. اما چرا اجرای نمای رومی از محبوبیت بالایی برخوردار است و اصلا نمای رومی به چه چیزی معروف است؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با جزئیات این سبک بی نظیر آشنا کنیم.

اجرای نمای رومی

نمای رومی چیست؟

نمای رومی یک سبک ساختمانی منحصر به فرد و پرطرفدار با اجزای بسیار پیچیده و استفاده از سنگ های خاص است. دلیل محبوبیت این سبک را می توان در ظاهر باشکوه آن دانست. طراحی، آماده سازی و نحوه اجرای پیچیده آن، موضوعی ضروری در ساخت نماهای سنگی رومی ساختمان ها و سازه های شهری است.

بیشتر بخوانید: مزایای بازسازی خانه

پس از آنکه، در قرن 9 تا 12 میلادی، قدرت روم در سراسر جهان گسترش یافت، بنابراین معماری رومی یا کلاسیک در کشورهای اروپایی رایج شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد. به طوری که در کشورهای اروپایی کلیساها و کاخ های زیادی با دیوارها و طاق های بلند پدید آمد که سبک رومی در آنها دیده می شد. در طول دوره معماری رنسانس در فرانسه، ایتالیا و انگلستان، که در قرن 15 و 16 بود، بسیاری از معماران از بناهای رومی و یونانی الگوبرداری شدند. و استفاده از آن سبک ها در طراحی نمای رومی توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد.

معماری رومی به‌خاطر سازه های  گنبدی بتنی، استفاده نوآورانه از طاق، و وجود ظرافت در کنار ابهت محبوب و معروف هستند.

ویژگی های اجرای نمای رومی

در اجرای نمای رومی یا کلاسیک از مصالحی استفاده می شود که نمای ساختمان را منحصر به فرد می کند. معمولاً در سبک رومی از مصالح سنگی بیشتر از سایر مصالح استفاده می شود تا ساختمان با شکوه تر به نظر برسد. سنگ های رنگ روشن در نمای رومی جلوه ای سلطنتی و بدیع ایجاد می کنند. به همین دلیل در نمای رومی ساختمان ها اغلب از سنگ های تراورتن با رنگ های روشن به ویژه رنگ های کرم استفاده می شود.

اما آن قسمت از نما که آن را رومی و کلاسیک می کند استفاده از طاق ها، ستون ها و سایر جزئیات است که نما را قابل توجه و بدیع می کند. علاوه بر این، استفاده از نورپردازی نیز از ویژگی های غالب اجرای نمای رومی محسوب می شود و  شکوه این سبک را بیشتر نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: طراحی و اجرای نمای ساختمان

از چه متریال‌هایی می‌توان در اجرای نمای رومی استفاده کرد؟

  • استفاده از ستون سنگی بزرگ (بلوک سنگی) با ارتفاع زیاد همراه با سرستون
  • استفاده از کتیبه، تابلوهای سنگی، گل و طرح سنگ، تاج و سرستون
  • استفاده از مجسمه در ورودی ها، روی ستون ها در داخل و خارج
  • استفاده از قطعات ساخته شده مانند سرمایه ستون
  • استفاده از سنگ، سیمان، سرامیک و مصالح از پیش ساخته شده نظیر پلی استایرن و جی اف آرسی در ساخت نما

بیشتر بخوانید: بازسازی حیاط خانه

هزینه اجرای نمای رومی

نمای رومی، یک نوع نمای پرکار است و نیاز به تزئینات بسیار زیادی دارد. جزئیات و ظرافت مشاهده شده در نماهای رومی نیاز به اجرای این کاربا حساسیت بسیار زیادی دارد و در نتیجه باید توسط گروهی با تجربه صورت بگیرد.

علاوه بر زمان بر بودن اجرای نمای رومی و اهمیت متخصص بودن تیم اجرایی،  برخی متغیرهای دیگر نیز در تعیین هزینه اجرای نمای رومی دخیل هستند. از جمله این متغیرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس متریال مورد استفاده: در حقیقت این فاکتور تاثیر گذارترین مورد در تعیین هزینه نهایی اجرای نمای رومی محسوب می شود. اینکه جنس نما از سنگ باشد یا سیمان یا سرامیک و یا از جنس مصالح از پیش ساخته شده نظیر پلی استایرن و جی اف آرسی، نقش تعیین کننده در هزینه اجرا ایفا می کند.
  • ارتفاع ساختمانی که قرار هست نمای رومی در آن اجرا شود: هر چقدر ارتفاع ساختمان بلندتر باشد بالطبع مصالح به کار رفته شده و همچنین سختی کار و در نهایت دستمزد اجرای نمای رومی بیشتر خواهد بود.
  • روش مورد استفاده برای اجرای نمای رومی: برای اجرای نما رومی می توان از یکی از دو روش اجرای نما به روش خشک و اجرای نما به روش تر یا دوغابی استفاده کرد که هر روش کار مصالح و دستمزد متفاوتی را خواهند طلبید.
  • نوع المان هایی که قرار است در طراحی بکار روند: اینکه چه تعداد ستون و طاق و با چه میزان از ریزه کاری از جزئیات قرار است در اجرای نما رومی بکار برده شود نیز از دیگر فاکتورهای تعین کننده در هزینه نهایی اجرا است.
  • موقعیت جغرافیایی محل اجرای کار: موقعیت مکانی و جغرافیایی، با توجه به وجود تفاوت در سرعت انجام کار در آب و هواهای مختلف و همچنین میزان سهولت تهیه مواد اولیه، در نهایت در قیمت نهایی، تاثیر خواهد گذاشت.

نتیجه گیری

سبک اجرای نمای رومی از معماری رومی و یونانی برگرفته شده است. دلیل محبوبیت این سبک القای حس شکوه و عظمت به طرف مقابل است. جزئیات و ریزه کاری های بکار رفته در طاق ها و ستون های عظیم الجثه ای که القا کننده حس قدرت هستند، این سبک از طراحی نما را در میان خاص پسندان محبوب کرده است. درست است که هزینه اجرای نمای رومی  بالاتر از اکثر نماهای دیگر است ولی نوع متریال و میزان جزئیات بکار رفته، تاثیر زیادی در هزینه نهایی خواهد داشت.

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام جهت ارائه کلیه خدمات فنی و‌مهندسی طراحی، نظارت و اجرا با به کارگیری مهندسین مجرب در کمترین زمان در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا