با انواع فروشگاه ها و ویژگی آن ها آشنا شوید

آیا با انواع فروشگاه ها آشنایی دارید؟ محیط داخلی یک مغازه بین راهی فروشگاه ها و مغازه ها و به طور کلـی مکـان هـایی کـه بـراي خریـد و فروش کالا به عموم مردم مورد استفاده قرار می گیرند، هر یک نام و تعریف خاص خود را دارند که در مباحث اقتصادي مسائل مربوط به بیمه، شهرداري، اصناف و موارد مشابه به کار می روند. شاید عموم مردم براي تمام این اماکن از واژه فروشگاه استفاده کنند، اما هر فروشگاهی، تعریفی دارد و به خصوص در زبان هـاي دیگـر بـا پسوندهایی معروف می شوند مانند فروشگاه زنجیره ای. در این مقاله به توضیحاتی درباره انواع فروشگاه ها می پردازیم و آن ها را برای شما به طور مفصل شرح می دهیم. درادامه با ما همراه باشید…

انواع فروشگاه ها کدامند؟

 در اینجا به چند نوع مهم از این مکان های خرید اشاره می کنیم:

انواع-فروشگاه-ها

بیشتر بخوانید: طراحی و اجرای تجاری

سوپر مارکت ها

 سوپر مارکت فروشگاهی است که در آن طیف وسیعی از انواع کالاها از جمله مواد غـذایی نوشـیدنی هـا، داروها، پوشاك ودر کل ملزومات زندگی به فروش می رسد و اجناس لوکس و فانتزي در آن دیده نمـی شـود. سوپر مارکت ها معمولا بخشی از یک فروشگاه زنجیره اي هستند و به همین دلیل کالاهـاي خـود را بـه طـور مستقیم از تولید کننده خریداري کرده وبا قیمت مناسب عرضه می کنند. سبدهاي خریـد چـرخ دار یکـی از اعضاي ثابت این فروشگاه است و خرید را بسیار آسان می کند. بعضی از سوپر مارکت ها با فروشگاه هـای چنـد قسمتی ترکیب می شوند و یک هایپر مارکت را به وجود می آورند.

مغازه های بین راه

مغازه هاي بین راه یا سرراهی فروشگاه هاي کوچک یا دکان هایی هستند؛ که معمولا در جاده هاي پر رفـت و آمد یا در پمپ بنزین ها قرار دارند. صفت مشخص این مغازه ها محدود بودن این اجناس آن به مواد ضروري سفري مانند مواد غذایی ساده داروهایی از قبیل مسکن و لوازم کمک هاي اولیه، لوازم فنی اتوموبیل، نقشـه، روغن موتور و همچنین لوازمی مانند لامپ، شمع، کبریت، ذغـال و مـوارد مشـابه بـوده و سـاعات کـار آنهـا طولانی و گاهی 24 ساعته است. مغازه هاي بین راهی ممکن است در ایستگاه قطار یا مترو هم باشند و بنا بـه موقعیـت، کالاهـایی ماننـد بلیط قطار، مجله، کتابهاي جیبی و حتی چاي و قهوه هم عرضه کنند.

 تفاوت این مغازه ها با سوپر مارکت

 تفاوت اصلی این مغازه ها با سوپرمارکت ها در درجه اول به اندازه آن ها است. از آنجایی که معمولا ایـن مغازه ها تنها محل تهیه مواد ضروري بین راه هستند، قیمت کالاهاي آن بیشتر از فروشگاههاي شهری و سوپر مارکت ها است.

فروشگاه هاي زنجیره اي

فروشگاه های زنجیره اي، به دسته اي از فروشگاه های همنام گفته می شود که عرضـه کننـده محصـولات مختلف به طور جزیی بوده و داراي روش هاي مدیریتی استاندارد خاص خودشان هستتند. ایـن فروشـگاه هـا ممکن است دولتی یا خصوصی یا کنتراتی باشند، اما قوانین موجود در آنها یکسان و تحت نظـارت مـدیریت مرکزي قرار دارد.

این فروشگاه ها با تمرکز بر ارائه کالاهایی با انـدازه هـای بزرگتـر (سـایز خـانواده) و میـزان سـود کمتـر توانسته اند در کار خود موفق باشند. بعضی از این فروشگاه های زنجیره اي نه تنها در کشور اصلی خود بلکه در بسیاري از شهرها و کشورهاي مهم جهان شعبه دارند و قیمت کالاها (به پول رایج آن کشور) در تمام آنهـا یکسان است.

طراحی-فروشگاه-زنجیره-ای

 فروشگاه های چند قسمتی

در انگلیس به آنها stores department گفته می شود. در یک از این نوع از فروشگاه ها کالاهـا را بـر اساس نوع آنها تقسیم بندي کرده و بخشی از فروشگاه را به آن اختصاص می دهنـد. ماننـد پوشـاك زنانـه، لوازم منزل، لوازم الکترونیکی و مانند این ها.

این بخش ها معمولا در یک فضاي واحد هستند و ماننـد مراکـز خرید از مغازه هاي متعدد تشکیل نشده اند. یک قسمت در جایی تمام می شود و بخش دیگـر از آن جـا آغـاز می گردد. این فروشگاهها داراي چند صندوق پرداخت هستند که در جاهاي مختلـف فروشـگاه قـرار گرفتـه و تمام خرید شما را از هر بخش یک جا حساب می کند. انواع فروشگاه های چند قسمتی این نوع فروشگاه ها در اندازه ها ودرجات مختلف وجود دارند و نسبت به نوع کالاها و قیمت آنهـا درجـه بندي می شوند.

در بسیاري از کشورها و به خصوص در ایالات متحده، انواع مختلف فروشـگاه هـای چنـد قسمتی وجود دارد. از جمله فروشگاه های حراجی که عرضـه کننـده کالاهـاي ارزان از مـارك هـاي معـروف هستند که به دلایل مختلف از جمله نزدیک بودن تاریخ انقضاء از رده خارج شدن مدل یا کامل نبودن سري سایز بندي به این فروشگاه ها آورده شده و با قیمت های بسیار پایین تر فروخته می شوند. بسیاري از ایـن فروشگاهها مدت ها است که خود به نوعی از فروشگاه زنجیره اي تبدیل شـده انـد و از معـروف تـرین آن هـا میتوان به harrods و s’macy و sears اشاره کرد.

مراکز خرید

 معمولا اشخاص براي خرید کردن به یک فروشگاه یا مغازه می روند، اما رفتن به یک مرکز خرید می تواند دلایل متعددي داشته باشد. بنابراین آن چه یک مرکز خرید را از یک فروشگاه بزرگ یـا یـک پاسـاژ متمـایز می کند، چند منظوره بودن آن است. البته هدف اصلی از نظر صاحبان این مجموعه ها فروش کـالا اسـت. امـا زمانی که یک مرکز تجاري داراي عوامل جذابی براي گذراندن وقت بوده و بهانه ایی براي تماشای مغازه ها به وجود آورد، موفقیت آن تضمین خواهد شد.

 در کل مرکز خرید یا به عبارتی مجتمع تجاري به مکانی گفته می شود که داراي مشخصات زیر باشد:

  • تمام مغازه ها و مراکز تفریحی آن در یک ساختمان و یا فضاي سرپوشیده کلی قرار داشته باشند.
  • مجموعه داراي یک مدیریت واحد باشد.
  • امکانات رفاهی مانند تهویه مطبوع، سیستم گرمایش مرکزي و سرویس های بهداشتی در آن پیش بینی شده باشد.
  • داراي پارکینگ اختصاصی باشد.
  • در صورت امکان داراي دربهاي ورود و خروج متعدد باشد.
  • به سیستم های ایمنی مجهز باشد
  • در داخل مجتمع افراد راهنما یا نقشه های راهنما وجود داشته باشد.
  • علاوه بر مغازه ها، مکان هایی براي استراحت و تجدید قوا (که خود می تواند عامل بسیار مـوثري بـراي جلب مشتري باشد) موجود باشد. مانند کافی شاپ، رستوران های کوچک و بزرگ و حتی صندلی های که در راهروها قرار می گیرند.

کلام آخر

این مقاله به منظور آشنایی شما با انواع فروشگاه گردآوری شده است. هر یک از این فروشگاه ها خدمات خاصی را به مشتری ارائه می دهند و مزایای خاص خود را دارد. انتخاب اینکه مشتری بخواهد از کدام نوع فروشگاه خرید کند کاملا سلیقه ای و بسته به علاقمندی او دارد. اما باید در نظر گرفت که طراحی و اجرا و همچنین امکانات رفاهی فروشگاه در جذب مشتری تاثیر زیادی دارد.

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام جهت ارائه کلیه خدمات فنی و‌مهندسی طراحی، نظارت و اجرا با به کارگیری مهندسین مجرب در کمترین زمان در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا