بازسازی اتاق پذیرایی و تاثیر شگفت انگیز آن در طراحی خانه

برای بازسازی اتاق پذیرایی با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید، زمانی که در اختیار دارید و میزان تغییراتی که مد نظر شما است، مهندس معمار می‌تواند بهترین نقشه‌ها را جهت بازسازی اتاق پذیرایی به شما ارائه نماید. اتاق پذیرایی به عنوان قلب خانه محسوب می‌شود. اغلب ما ساعات بسیاری از زمانی که در خانه هستیم را در این محل می‌گذرانیم. پس از چند سال ممکن است به دلیل یکنواختی فضا، قدیمی بودن و یا سایر دلایل به فکر بازسازی اتاق پذیرایی خود افتاده باشید. در ادامه‌ی این مقاله نکاتی جهت بازسازی این قسمت از منزل ارائه می‌شود. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

بازسازی اتاق پذیرایی

مراحل بازسازی اتاق پذیرایی

بازسازی اتاق پذیرایی نسبت به سایر قسمت‌های خانه معمولاً ساده‌تر است. جهت بازسازی این فضا احتیاجی به لوله کشی و یا انجام خدمات الکتریکی نیست. پیش از اینکه جهت بازسازی اتاق پذیرایی اقدام نمائيد لازم است ابتدا با یک معمار و طراح داخلی صحبت کنید تا درباره تمام مراحل کار به شما مشاوره داده شود.

بیشتر بخوانید: مراحل بازسازی خانه

در بازسازی اتاق پذیرایی مراحل زیر را باید انجام دهید:

برداشتن برخی از دیوارها

در صورتی که قصد بزرگ کردن اتاق پذیرایی را دارید می‌توانید یکی از اتاق‌های مجاور را به اتاق پذیرایی اضافه نمائید. در اغلب موارد با برداشتن یک دیوار این امر به سهولت انجام می‌شود.

در برخی موارد نیز می‌توانید قسمتی از فضای نهارخوری را به اتاق پذیرایی اضافه نمائید.

بهتر است پیش از شروع بازسازی از یک معمار داخلی کمک بگیرید تا با استفاده از برنامه‌های طراحی، تمام تغییراتی را که می‌توانید در اتاق پذیرایی خود ایجاد کنید به صورت سه‌بعدی برای شما طراحی نماید تا با دید باز نسبت به انجام هرگونه تغییر تصمیم بگیرید.

استفاده از نیم دیوار و قفسه

پس از اینکه فضای اصلی اتاق پذیرایی را ایحاد کردید می‌توانید نیم دیوار یا طاقچه‌های کوچک جهت جدا کردن بخش‌های مختلف اتاق پذیرایی ایجاد نمائید. همچنین استفاده از دیوارهای شیشه‌ای، ستون‌های منبت کاری شده، قفسه‌های کتاب نیز انتخاب مناسبی برای جدا کردن بخش‌های مختلف اتاق پذیرایی است.

تعویض در

اگر اتاق پذیرایی شما روبروی در ورودی قرار دارد در بازسازی اتاق پذیرایی بهتر است یک در جدید و زیبا برای افزایش زیبایی بیرون و داخل انتخاب نمائید.

اضافه کردن نور با ایجاد پنجره‌های جدید

هیچ چیزی مانند نور طبیعی نمی‌تواند جریان زندگی را در اتاق پذیرایی شما ایجاد نماید. در صورتی که پنجره‌های اتاق پذیرایی قدیمی هستند می‌توانید از پنجره‌های جدید مقاوم در برابر صدا، آب و مصرف انرژی جهت کاهش هزینه‌ها استفاده کنید. در اگر طراحی ساختمان شما اجازه می‌دهد می‌توانید اندازه‌ی پنجره‌ها را نیز بزرگتر کنید تا نورگیری اتاق پذیرایی بیشتر شود.

پنجره‌های دیواری که تمام طول یک دیوار را بپوشانند انتخاب مناسبی برای اتاق پذیرایی می‌باشند.

بیشتر بخوانید: مزایای بازسازی خانه

مراحل بازسازی اتاق پذیرایی

انتخاب رنگ و یا کاغذ دیواری

رنگ هیچ قسمت از خانه به اندازه‌ی رنگ اتاق پذیرایی اهمیت ندارد. شما زمان زیادی را در این قسمت منزل سپری می‌نمائید بنابراین لازم است رنگی را انتخاب نمائید که متناسب فضای خانه‌ی و منطبق با روحیه‌ی شما باشد.

سقف اتاق پذیرایی بهتر است همیشه به رنگ سفید باشد. در انتخاب رنگ دیوارها نیز بهتر است رنگ‌های ملایم را استفاده کنید.

می‌توانید یک و یا چند دیوار را با کاغذ دیواری تزئین نمائید تا جلوه‌ی‌ بیشتری به این قسمت خانه بدهید.

تغییر دکوراسیون

در تغییر دکوراسیون اتاق پذیرایی لازم است به این نکات توجه داشته باشید:

  • این قسمت از خانه محلی است که شما از افراد غریبه، دوستان و اقوام خود پذیرایی می‌کنید. بنابراین باید تا حد امکان به گونه‌ای تزئين شود که بیانگر شخصیت و سلیقه‌ی شما باشد.
  • این نکته را فراموش نکنید اتاق پذیرایی باید محیطی گرم و صمیمی داشته باشد تا زمانی که با اعضا خانواده در این قسمت جمع می‌شوید بتوانید راحتی و آرامش را حس نمائید.
  • نورپردازی اتاق پذیرایی باید نسبت به سایر قسمت‌های خانه چشمگیر باشد. استفاده از لوسترهای بزرگ، دیوار کوب‌های زیبا و آباژورهای ایستاده می‌تواند انتخاب مناسبی برای اتاق پذیرایی باشد.
  • در چیدمان اتاق پذیرایی به اندازه‌ی فضایی که در اختیار دارید توجه نمائید. استفاده از فرش‌های کوچک در اتاق پذیرایی‌های بزرگ و یا مبل‌های بزرگ در اتاق پذیرایی‌های کوچک هر دو می‌توانند با توجه به مساحت اتاق پذیرایی غیرمتناسب باشد.
  • جزئيات دکوری اتاق پذیرایی مانند دستگیره‌های در، پریزها، دیوارکوب‌ها، کتابخانه، میز تلویزیون و … همگی باید با دقت و متناسب با دکور اصلی انتخاب شوند.
  • بهتر است قسمت‌هایی مانند قفسه‌های مخفی را در مکان‌هایی غیرقابل دید در اتاق پذیرایی قرار دهید تا وسایل اضافی را در آن پنهان کنید. این فضاها موجب می‌شود اتاق پذیرایی شما همیشه مرتب به نظر برسد.

تغییراتی که در اتاق پذیرایی از گذشته تا کنون ایجاد شده است

در چند دهه‌ی گذشته تغییرات بسیاری در چیدمان و فضای اتاق پذیرایی ایجاد شده است. در اکثر منازل امروزی دیگر فضای رسمی که فقط مختص پذیرایی از مهمان بود به چشم نمی‌خورد. در حال حاضر اکثر افراد ترجیح می‌دهند که اتاق پذیرایی فضایی ساده، صمیمی و راحت داشته باشد.

در ایجاد این تغییرات باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که با کوچک شدن متراژ خانه‌ها اکنون اتاق پذیرایی به عنوان فضایی که فقط مختص پذیرایی از مهمان بود در نظر گرفته نمی‌شود. امروزه این اتاق، به عنوان محلی برای استراحت پس از یک روز سخت کاری، بازی در کنار اعضا خانواده، جمع شدن‌های دوستانه، تماشای تلویزیون و یا کتاب خواندن استفاده می‌شود.

همچنین در طراحی اتاق پذیرایی در گذشته جهت صرفه جویی در انرژی، این فضا معمولاُ محیطی بسته را شامل می‌شد اما در طراحی‌های جدید اتاق پذیرایی فضایی باز با متراژ بالا دارد.

بیشتر بخوانید: هزینه بازسازی خانه

اهمیت بازسازی اتاق پذیرایی

پیش از بازسازی اتاق پذیرایی ابتدا باید به معمار و طراح خود توضیح دهید که از اتاق پذیرایی خود بیشتر چه استفاده‌هایی می‌کنید. معمار با توجه به کارآیی اتاق پذیرایی می‌تواند بهترین تغییر و دکور را برای شما ایجاد نماید. به دلایلی که در ادامه به آن ها می پردازیم، بازسازی اتاق پذیرایی اهمیت زیادی دارد:

– در صورتی که شما فرزندان کوچکی دارید که ممکن است هر لحظه به یکی از وسایل اتاق پذیرایی صدمه وارد نمایند بهتر است در بازسازی و چیدمان دکوراسیون جدید این نکته را در نظر داشته باشید.

– اگر شما در منزل خود مهمانی‌های زیادی برپا می‌کنید باید در بازسازی، فضایی متناسب با پذیرایی از مهمان را در نظر بگیرید.

– اگر اهل مطالعه هستید و از اتاق پذیرایی خود جهت مطالعه استفاده می‌کنید و یا در صورتی که زمان زیادی در اتاق پذیرایی مشغول تماشای تلویزیون هستید باید این موارد را در بازسازی جدید در نظر بگیرید.

کلام آخر

بازسازی اتاق پذیرایی به دلیل کاربردی بودن فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است تا دکوراسیون و چیدمان آن به روز و شیک شود تا محیطی دلچسب و گرم را برای شما ایجاد نماید.

منبع:

https://www.thespruce.com/living-room-ideas-that-pay-off-4171259

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام جهت ارائه کلیه خدمات فنی و‌مهندسی طراحی، نظارت و اجرا با به کارگیری مهندسین مجرب در کمترین زمان در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا