بازسازی راه‌پله‌های قدیمی توسط تیم حرفه ای و متخصص

بازسازی راه پله های قدیمی یکی از ملزومات هر ساختمان است، زیرا راه پله یکی از پرکاربردترین قسمت‌های هر منزلی است. چه راه‌پله‌های بیرون از منزل و بین طبقات باشد چه راه‌پله‌های داخلی که قسمت‌های مختلف خانه را به یکدیگر وصل می‌نماید، شما روزانه چندین بار از آنها استفاده می‌نمائید. بنابراین فرسودگی آنها با گذر زمان امری طبیعی است. اکثر افراد زمانی که به بازسازی منازل قدیمی خود فکر می‌کنند به احتمال زیاد بازسازی راه‌پله‌ها را نادیده می‌گیرند. با اینکه بازسازی راه‌پله‌های قدیمی می‌تواند امری پیچیده باشد اما در صورتی که توسط یک تیم باتجربه انجام شود در نهایت می‌تواند نتایج چشمگیری در افزایش زیبایی منزل شما داشته باشد.

در ادامه مراحل بازسازی راه‌پله‌های قدیمی را به صورت کامل توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید…

بازسازی راه پله های قدیمی

بازسازی راه‌پله‌های قدیمی چوبی

راه‌پله‌های قدیمی داخل منازل اغلب از جنس چوب است. جهت بازسازی این راه‌پله‌ها مراحل زیر را باید انجام دهید:

  • تعمیرات اولیه: راه‌پله‌های چوبی در طی زمان ممکن است دچار آسیب‌هایی شوند و یا در هنگام راه رفتن صدای جیر جیر را بشنوید. قبل از هر اقدامی باید منشا این صداها را شناسایی کنید. در برخی موارد لازم است الوارهای بعضی از پله‌ها را تعویض نمائید و یا تعمیراتی در برخی از آنها انجام دهید.
  • پاک کردن رنگ‌های قدیمی: راه‌پله‌های قدیمی چوبی ممکن است در طی چند دهه‌ی گذشته چندین لایه رنگ خورده باشند. بنابراین در اولین قدم باید رنگ‌های قدیمی را پاک نمائید. این مرحله با استفاده از سمباده انجام می‌شود.

اگر روی راه‌پله‌ها با موکت و یا فرش پوشانده‌ شده است باید در هنگام برداشتن موکت و فرش این کار را با دقت انجام دهید تا هیچ گونه آسیبی به چوب‌های راه پله وارد نشود. اگر برای چسباندن از منگنه استفاده شده است منگنه‌ها را با انبردست به آرامی بیرون بکشید.

بیشتر بخوانید: بازسازی نمای بیرونی ساختمان

  • سمباده کشیدن و صیقل دادن: پس از اینکه رنگ‌های قدیمی پاک شد، ممکن است با ناهمواری‌هایی در سطح راه پله مواجه شوید، برای صاف کردن این ناهمواری‌ها از سمباده استفاده می‌شود.
  • جارو برقی کشیدن و پاک کردن ذرات ریز: بعد از اینکه سمباده کشیدن تمام شد باید تمام سطح راه پله را با کمک جاروبرقی تمییز کنید. باقی ماندن ذرات ریز چوب می‌تواند در مرحله‌ی رنگ آمیزی منجر به ایجاد مشکلاتی شود. ذرات ریر چوب مانع از رنگ آمیزی صاف و یک دست خواهند شد.
  • رنگ آمیزی: پس از پایان مرحله‌ی سمباده زدن می‌توانید رنگ آمیزی را شروع نمائید. انتخاب رنگ راه‌پله باید متناسب با طراحی داخلی منزل باشد. رنگ آمیزی باید در چند مرحله انجام شود. پیش از اینکه لایه‌ی رنگ بعدی را استفاده کنید ابتدا منتظر بمانید تا لایه‌ی رنگ قبلی به طور کامل خشک شود.
  • پولیش: برای زیباتر کردن راه‌پله و جلا دادن به آن می‌توانید از روغن و یا پولیش فرانسوی استفاده کنید. پولیش موجب می‌شود تا علاوه بر افزایش زیبایی، دوام رنگ‌ها نیز بیشتر شود.
مراحل بازسازی راه پله های قدیمی

بیشتر بخوانید: طراحی و اجرای ساختمان

بازسازی راه‌پله‌های قدیمی سنگی

  • تعمیر و یا تعویض راه پله‌های: در صورتی که راه‌پله‌های موجود دچار شکستگی، ترک خوردگی و یا سایر مشکلات جدی باشند در اولین مرحله باید این پله‌های قدیمی برداشته شوند. پیش از برداشتن پله‌ها ابتدا داربست‌هایی روی راه پله نصب می‌شود تا رفت و آمد در حین بازسازی راحت باشد.

پله‌های جدید پس از آماده شدن که معمولاُ به 2 تا 3 هفته زمان نیاز دارد نصب خواهند شد. در برخی موارد ممکن است از پله‌‌های سنگی آماده نیز جهت سرعت بخشیدن به مراحل کار استفاده کرد.

در مواقعی که میزان آسیب‌های وارده به پله‌های قدیمی کم باشد احتیاجی به تعویض آنها نیست. این موضوع به خصوص در ساختمان‌های قدیمی که کارفرما تمایل دارد سنگ‌های قدیمی حفظ شود بسیار اهمیت دارد. برای بازسازی این راه‌پله‌های سنگی نیاز به تجهیزات پیشرفته‌ای جهت ترمیم پله‌ها با کمترین میزان آسیب است.

برای تمییز کردن و صیقل دادن این پله‌ها از مواد شیمیایی که ممکن است موجب آسیب به سنگ‌های قدیمی شود پرهیز شود. فناوری‌های جدید که از سیستم آب فشار قوی استفاده می‌کنند گزینه‌ی مناسبی برای از بین بردن هرگونه لکه‌ی قدیمی روی این راه‌پله‌ها است.

تعمیر هرگونه شکستگی و یا ترک خوردگی در راه‌پله‌های سنگی قدیمی باید توسط افراد افراد با تجربه انجام شود. مراحل تعمیر شامل صیقل دادن، مرمت سنگ و یا سایر تعمیرات اختصاصی خواهد بود.

  • رنگ آمیزی نرده‌ها: در صورتی که نرده‌ها احتیاجی به تعویض نداشته باشند تا زمان آماده شدن پله‌ها می‌توانید رنگ آمیزی نرده‌ها را انجام دهید. در صورتی که کارفرما تمایل به تعویض نرده‌ها داشته باشد باید نرده‌های قدیمی نیز به طور کامل جدا شده و نرده‌های جدید مطابق نظر کارفرما آماده شود.

بیشتر بخوانید: طراحی و اجرای نمای ساختمان

نکات مهم بازسازی راه پله های قدیمی

نکاتی که در بازسازی راه‌پله‌های قدیمی باید رعایت نمود عبارتند از:

  • پیش از شروع هر اقدامی از ایمن بودن راه پله‌ها مطمئن شوید. راه‌پله‌های چوبی در خانه‌های قدیمی که سالها استفاده نشده است ممکن است ایمن نباشند. بنابراین در اولین مرحله ایمنی و امنیت را در نظر بگیرید.
  • در صورتی که کارفرما تمایل دارد سنگ‌ و یا چوب قدیمی در راه پله‌ها حفظ شود ابتدا باید ایمنی آنها را ارزیابی کنید و اگر نیاز به تعویض کامل بود، کارفرما را راهنمایی نمائید. حفظ راه‌پله‌های سنگی معمولاُ ساده‌تر از راه‌پله‌های چوبی است که با گذر زمان دچار پوسیدگی‌های غیرقابل جبران می‌شوند.

منابع:

https://theoldflooring.co.uk/services/stairs-restoration/

https://www.checkatrade.com/blog/how-to/restore-staircase/

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام جهت ارائه کلیه خدمات فنی و‌مهندسی طراحی، نظارت و اجرا با به کارگیری مهندسین مجرب در کمترین زمان در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا