طراحی داخلی آپارتمان | مهم ترین اصول + فیلم پروژه

طراحی داخلی آپارتمان، یکی از پلن های مهم و اساسی در نقشه ساختمان می باشد، زیرا توجه به اصول طراحی آپارتمان موجب آرامش و راحتی ساکنین می شود. بنابراین حتما قبل از خرید آپارتمان به این نکات توجه داشته باشید تا با مشکلاتی در این زمینه رو به رو نشوید. در ادامه به بررسی اصول طراحی و اجرای آپارتمان می پردازیم بنابراین با ما همراه باشید.

پروژه های انجام شده توسط شرکت مهندسین آژندپنام

مهمترین اصول طراحی آپارتمان

طراحی و اجرای آپارتمان با خانه شخصی و ویلا کاملا متفاوت است. آپارتمان ها معمولا دارای تعداد طبقات، واحدها، متراژها و حتی کاربری های متفاوتی بسته به تراکم جمعیت و نیاز هر منطقه و مجوزهای مربوطه طراحی و اجرا می شود. به همین دلیل بسیاری از مهندسان و معماران که تجربه طراحی خانه و ویلا را دارند، نمی توانند در طراحی آپارتمان موفق باشند.

امروزه با توجه به افزایش جمعیت و شهرنشینی و ساخت آپارتمان های چند طبقه و چند واحدی و ایجاد فضای لازم برای رفع نیازهای موجود، ساخت آپارتمان های قابل حمل تا پنت هاوس و لوکس افزایش یافته است. اما مهم ترین چالش در طراحی آپارتمان، فضاسازی و در نظر گرفتن مکان مناسب برای قسمت های مختلف خانه است. علاوه بر این، تمام استانداردهای لازم در مورد طراحی آپارتمان های اداری، تجاری و مسکونی باید رعایت شود تا بتوان با اطمینان از کیفیت بالای ساخت آن صحبت کرد. در ادامه ابتدا در مورد مراحل طراحی آپارتمان و سپس در مورد اصول و قوانین و در نهایت در مورد ساخت و اجرای آپارتمان صحبت خواهیم کرد.

اصول طراحی آپارتمان

در ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که طراحی واحدهای مسکونی آپارتمانی با هر نوع کاربری و در هر موقعیت مکانی باید با رعایت اصول و ضوابط سازمان نظام مهندسی اجرا شود. اصول طراحی آپارتمان نکات بسیار مهمی است که به طور مستقیم بر کیفیت کار، نحوه و سهولت استفاده، استحکام و دوام و رعایت استانداردهای لازم تأثیر می گذارد.

طراحی-داخلی-آپارتمان
عکس-طراحی-داخلی-آپارتمان

نکات طراحی پلن آپارتمان

اولین و اساسی ترین نکته در طراحی آپارتمان توجه به قرارگیری فضای عمومی و خصوصی در پلن آپارتمان است.

در نظر گرفتن فضای نورگیر در طراحی آپارتمان

از آنجایی که خورشید از سمت مشرق طلوع و در سمت مغرب غروب می کند. نورپردازی آپارتمان های شمالی و جنوبی متفاوت است. اتاق نشیمن و پذیرایی از جمله فضاهایی هستند که به حداکثر نور نیاز دارند. به همین دلیل در ساختمان های شمالی معمولا این فضاها را به گونه ای طراحی می کنند که امکان دریافت نور از سمت حیاط یا خیابان را داشته باشند. در ساختمان های جنوبی معمولاً این فضاها در انتهای نقشه قرار می گیرند و رو به قسمت نشیمن هستند تا بیشترین نور را دریافت کنند.

در آپارتمان های جنوبی، اتاق خواب ها در ضلع جنوبی رو به خیابان طراحی شده اند. همچنین در طراحی آپارتمان در قسمت نشیمن و پذیرایی معمولا از پنجره های بلند و عریض استفاده می شود تا نور را تا حد امکان دریافت کنند. قرار دادن این نوع پنجره در اتاق خواب و اتاق نشیمن خصوصی می تواند در استفاده از این فضاها اختلال ایجاد کند. بنابراین توجه به موقعیت ساختمان، شدت تابش نور خورشید، شرایط ساختمان های مشرف در هنگام طراحی آپارتمان بسیار مهم است.

 فضای آشپزخانه به دلیل وجود وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز، پکیج و فریزر معمولا گرمتر از سایر قسمت های آپارتمان است. به همین دلیل باید این فضا را به گونه ای طراحی کرد که در معرض نور مستقیم و شدید قرار نگیرد. برای این منظور می توان آشپزخانه را با کمی عقب نشینی و دور شدن از نمای اصلی آپارتمان قرار داد تا از طرفی نور خوبی دریافت کند و از طرفی دیگر از گرمای شدید محفوظ بماند.

بیشتر بخوانید: طراحی و اجرای تجاری

توجه به مساحت فضاها

در طراحی آپارتمان لازم است حداقل استانداردهای طراحی ساختمان را در نظر گرفت. آشپزخانه یک فضای پرکاربرد درخانه می باشد به همین دلیل نباید مساحتی کمتر از 10 درصد کل زیرساخت در نقشه را داشته باشد. برای انتخاب تعداد اتاق خواب در طراحی آپارتمان، باید مساحت کل خانه را در نظر گرفت. حداقل مساحت مورد نیاز در یک اتاق خواب 12 متر است. در ساختمان هایی که بیش از سه اتاق خواب دارند، یکی از آن ها به عنوان اتاق اصلی باید بزرگتر از 15 متر باشد. برای حفظ کیفیت تمامی فضاها، بیش از دو اتاق خواب در متراژهای کمتر از 130 متر تعبیه نشده است. مساحت بین 140 تا 180 متر معمولاً به صورت سه خوابه طراحی می شود. به این ترتیب هر یک از قسمت های آپارتمان باید متناسب با زیربنای ساختمان طراحی شود.

طراحی بخش های مختلف آپارتمان

همانطور که پیش تراشاره کردیم طراحی آپارتمان در زندگی شهری بسیار مهم است و باید طبق اصول و قواعد خاص خودش پیش برود. علاوه بر اصول کلی که ذکر کردیم، طراحی فضاهای مختلف آپارتمان باید بر اساس اصول و توصیه های خاصی انجام شود که در ادامه به آن می پردازیم.

طراحی-آپارتمان

طراحی بالکن و تراس

ابتدا باید در نظر داشته باشید که بین تراس و بالکن تفاوت زیادی وجود دارد که یکی از مهم ترین تفاوت ها سرپوش بودن بالکن و باز بودن تراس است. علاوه بر این، تراس ها از نظر اندازه کوچکتر هستند و مساحت آنها جدا از متراژ آپارتمان محاسبه می شود.

در طراحی بالکن آپارتمان و همچنین تراس باید به شیب استاندارد کف، ارتفاع میله ها و نرده ها، سبک کلی و متریال مناسب توجه شود. همچنین طراحی تراس آپارتمان باید به گونه ای باشد که در طبقات بالاتر بتواند شدت و تاثیر بادهای سرد و گرم در فصول مختلف سال را کاهش دهد.

طراحی پارکینگ آپارتمان

در طراحی پارکینگ آپارتمان نکات و اصول خاصی نیز باید رعایت شود تا همه ساکنین بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند. محل پارکینگ باید در طبقه همکف یا زیر همکف با رمپ مخصوص باشد. پارکینگ باید به گونه ای طراحی شود که پارک خودرو، فضای خودروهای مجاور را مسدود نکند، فضای کافی برای رفت و آمد و پارک خودروها وجود داشته باشد.

ضمناً نوع متریالی که برای کف پارکینگ انتخاب می شود باید بسیار بادوام باشد. تجهیزات روشنایی پارکینگ باید طوری انتخاب شود که نور کافی در تمام فضا پخش شود. ورودی و خروجی پارکینگ باید به خوبی علامت گذاری شود، تهویه و ارتفاع سقف استاندارد باشد و فضاهای مختلف پارکینگ به خوبی از هم جدا شوند. در طراحی پارکینگ آپارتمان باید به متراژ 5×2.5 متر برای هر خودرو دقت شود. بهتر است ورودی و خروجی در طراحی یکسان نباشد. تعداد توالت ها باید متناسب با تعداد ساکنین باشد. همچنین موتورخانه باید در فضایی مجزا از پارکینگ قرار گیرد و تمامی تجهیزات از پارکینگ به طبقات بالا انتقال پیدا کند.

طراحی حیاط و فضای سبز

طراحی حیاط آپارتمان و فضای سبز دو قسمت بسیار مهم هستند. فضای سبز آپارتمان به رفع استرس و تنش اعضای آپارتمان کمک می کند، آلودگی صوتی و هوا تا حد زیادی کاهش می یابد، می توان امکانات مختلفی را در حیاط آپارتمان اضافه کرد و محلی برای شادی و نو شدن ساکنین است. روح آنها . این اثرات مثبت زمانی ظاهر می شود که تمامی اصول و نکات طراحی آپارتمان، حیاط و فضای سبز به درستی رعایت شود.

از مهمترین اصول طراحی فضای سبز حیاط آپارتمان می توان به نورپردازی، تامین آب، تعادل، کنتراست، هماهنگی و رعایت نوع ملک (عمومی یا خصوصی) اشاره کرد. اما مهمترین اصول طراحی حیاط آپارتمان شامل مواردی مانند ایجاد تعادل بین عناصر مختلف، ایجاد نقطه کانونی مانند طرح ها یا مجسمه های برجسته، پرهیز از شلوغی در طراحی، استفاده از ریتم و تکرار منظم عناصر، مقیاس و می باشد. حتی در طراحی حیاط آپارتمان، محل نصب و نوع تجهیزات روشنایی و نصب آبنما در محوطه، موقعیت گلخانه، اتصال قطعات مختلف به صورت موثر و همچنین کاربردی بودن فضاها و عناصر مختلف باید مشخص شود.

طراحی لابی

در آپارتمان هایی که تعداد ساکنین آن زیاد است، لابی به عنوان فضای عمومی و مشترک برای جلسات، کنترل تردد و … در نظر گرفته می شود. بنابراین از آنجایی که لابی متعلق به همه ساکنان آپارتمان است، باید طوری طراحی شود که رضایت همه آنها را جلب کند. در طراحی لابی آپارتمان باید به امنیت و فضای نشیمن توجه شود تا هدف از وجود چنین فضایی کاربرد واقعی خود را داشته باشند.

با توجه به اینکه لابی آپارتمان به نوعی معرف ساکنین در مقابل تازه واردان است، بنابراین طراحی آن باید متناسب با منطقه ای که آپارتمان در آن قرار دارد، در خور توجه ساکنین آن باشد. یکی از نکات کلیدی در ساخت و طراحی لابی باید تفکیک اصولی فضاها، هماهنگی سبک دکوراسیون داخلی لابی با محیط بیرونی و نورپردازی مناسب باشد. پنجره ها، کفپوش و دیوارپوش مناسب، طراحی قسمت مخصوص قرار دادن گیاهان و دیوار سبز، طراحی قسمت مخصوص در استقرار آسانسورهای خدماتی و باربری دقت ویژه ای داشت.

طراحی ورودی آپارتمان

ورودی آپارتمان را می توان فضایی بین محیط بیرون و لابی دانست که شاید برای برخی افراد اهمیت چندانی نداشته باشد زیرا تنها برای رفت و آمد از این فضا استفاده می شود. اما نکاتی در رابطه با طراحی ورودی آپارتمان وجود دارد که باعث افزایش سطح کیفیت ساخت آپارتمان خواهد شد.

در برخی از آپارتمان های مجهز و مدرن، علاوه بر امنیت لابی، یک نگهبان نیز در ورودی آپارتمان وجود دارد. به همین دلیل طراحی ورودی آپارتمان ها باید فضای کافی برای نگهبانی داشته باشد. همچنین با توجه به تعداد سرنشینان و شدت تردد، عرض قسمت ورودی به اندازه ای باشد که برای عبور و مرور ساکنان و یا عبور کالا و متعلقات مشکل ایجاد نشود. همچنین در این فضا گیت ها یا کلیدهای ورودی مخصوص، روشنایی هوشمند و … ساخته شده است که باید در مرحله طراحی به آنها دقت شود.

طراحی انباری آپارتمان

با توجه به این که امروزه ساختمان ها بسیار متفاوت شده اند و خبری از حیاط های بزرگ یا اتاق های بزرگ برای قرار دادن خیلی چیزها نیست. بنابراین هنگام طراحی آپارتمان باید فضای خاصی به نام انباری در نظر گرفته شود تا آن مواردی که نیاز نیست را بتوان در این قسمت نگهداری کرد. بنابراین طراحی این فضا بسیار مهم است و باید اصول و قواعد آن رعایت شود. از جمله اصول طراحی انباری در آپارتمان می توان به محل ساخت آن در حیاط یا زیرزمین اشاره کرد زیرا اگر آپارتمان دارای زیرزمین باشد و یا به دلیل ساخت این فضا جای پارک حذف شود، طراحی فضای انبار در طبقه همکف قانونی نیست. ارتفاع فضای ذخیره سازی و انباری باید حداقل 210 سانتیمتر باشد.

طراحی پذیرایی

طراحی پذیرایی در آپارتمان ها به خصوص در آپارتمان های به اصطلاح پرتابل بسیار حساس است. اگر اتخاذ هر فضای مسکونی به درستی و مطابق با استانداردهای مهندسی طراحی نشود، نارضایتی شدید ساکنان را در پی خواهد داشت. پذیرایی مرکز هر فضای مسکونی است و تمامی استانداردهای لازم برای کارکرد روزانه و جداسازی سایر فضاها نسبت به آن باید رعایت شود.

طراحی راه پله

پله ها نقش بسیار مهمی در آپارتمان ها دارند و حتی وجود آسانسور نیز نمی تواند مانع از برداشتن پله ها در آپارتمان شود. راه پله به کاهش تردد آسانسور کمک می کند، حمل اثاثیه در برخی از آپارتمان هایی که محدودیت دارند با پله انجام می شود، پله های اضطراری در مواقع خطر نجات دهنده هستند و مواردی از این دست که موجب می شود طراحی آن حرفه ای و اصولی انجام شود. در طراحی راه پله آپارتمان باید مواردی مانند حداقل عرض پله، ارتفاع و اندازه پله ها، عدم وجود یک پله در آج و ابعاد پله ها، را در نظر گرفت. همچنین اندازه نرده و طراحی پله های مارپیچ و غیر مستقیم در برخی آپارتمان ها پله های اضطراری و نحوه دسترسی همه ساکنان در طبقات مختلف باید در نظر گرفته شود. در ضمن متریال راه پله نیز باید با توجه به سبک کلی ساختمان انتخاب شود.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی نحوه طراحی داخلی آپارتمان پرداختیم و از اهمیت رعایت اصول و قواعدی که باید در هر بخش از آپارتمان اجرا شود، مطلع شدیم. در صورتی که در زمینه طراحی و اجرای آپارتمان سوالی دارید با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت پاسخگو باشیم.

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام جهت ارائه کلیه خدمات فنی و‌مهندسی طراحی، نظارت و اجرا با به کارگیری مهندسین مجرب در کمترین زمان در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا