طراحی سه بعدی ساختمان و لزوم انجام آن

طراحی سه بعدی ساختمان یکی از فناوری‌های نوین است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مدل سازی‌هایی که با نرم افزارهای تخصصی سه بعدی انجام می‌شود، می‌تواند هر شی و یا سطحی را در فضای سه بعدی نمایش دهد. متخصصین حوزه‌ی ساختمان سازی ار فناوری‌های سه بعدی برای ترسیم نقشه‌های اولیه و همچنین طراحی‌ داخلی و سایر قسمت‌های ساختمان سازی استفاده می‌کنند. طراحی سه بعدی ساختمان تحولی در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرده است و هر روز پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه حاصل می‌شود.

طراحی سه بعدی ساختمان

فواید طراحی سه بعدی ساختمان

فواید طراحی سه بعدی ساختمان بسیار زیاد است. در ادامه به توضیح برخی از آن ها می پردازیم.

1. اجرای ایده‌های خلاقانه

ارائه‌ی طرح‌های منحصر به فرد با طراحی سه بعدی بسیار ساده شده است. علاوه بر کاهش زمان جهت طراحی، می‌توان ایده‌های خلاقانه‌ی تجسمی را نیز به کار برد.

بیشر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک زیبایی

2. سهولت در اشتراک گذاری طرح‌ها

طراحی‌های سه بعدی را می‌توان به سهولت با معماران و مهندسین ساختمان سازی در سراسر جهان به اشتراک گذاشت. با توجه به نحوه‌ی طراحی سه بعدی این امکان وجود دارد که تمام نکات فنی و بصری ساختمان با زبان ساده برای تمام افراد شاغل در این حوزه (حتی افرادی که دانش اندکی دارند) به صورت منطقی توضیح داد.

3. شناسایی زودهنگام هرگونه مشکل احتمالی

سرعت عمل در طراحی سه بعدی و دید اولیه‌ای که به مهندس ساختمان ساز ارائه می‌دهد باعث می‌شود زمان بیشتری برای ارائه‌ی چندین طرح و همچنین شناسایی مشکلات بالقوه‌ی هر طرحی وجود داشته باشد. در نقشه‌های دو بعدی قدیمی بسیاری از مشکلات تنها پس از شروع مراحل ساختمان سازی مشخص می‌شد و این روند منجر به خسارات فراوانی در ساختمان سازی می‌شد. اما در طرح‌های سه بعدی، طراح قادر است ساختمان را از همه‌ی ابعاد بازبینی نماید و هرگونه مشکل فنی و یا ایراد طراحی در همان مراحل اولیه شناسایی و برطرف می‌شود.

طراحی سه بعدی به گونه‌ای است که می‌توان نمای داخلی و خارجی ساختمان را پیش از تکمیل به صورت کامل و با تمام جزئیات مشاهده کرد.

4. افزایش همکاری تیمی

ساختمان سازی یک پروژه‌ی تیمی است که با همکاری چندین تیم متخصص به نتیجه می‌رسد. طراحی سه بعدی همکاری بین تیم‌ها را ساده‌تر می‌نماید. هر تیمی می‌تواند اصطلاحات و پیشنهادات را در طرح سه بعدی اولیه ارائه دهد تا به تکمیل شدن طرح کمک نماید. این همکاری حتی در صورتی که اعضای تیم در شهرها و یا کشورهای مختلف باشند نیز امکان پذیر است.

5. مشاهده‌ ساختمان پیش از ساخته شدن

فیلم‌ و بازی‌های سه بعدی گوشه‌ای از واقعیت مجازی هستند که با استفاده از طراحی‌های سه بعدی ساخته شده‌اند و به ما اجازه ی کشف دنیاهای متفاوت را می‌دهد. طراحی سه بعدی ساختمان نیز به معماران اجازه می‌دهد تا حتی تجربه‌ی قدم زدن در ساختمان طراحی شده را داشته باشند. با استفاده از این امکان می‌توانید پیش از اینکه منزل جدید شما ساخته شود در آن قدم بزنید و داخل ساختمان را مشاهده کنید. در این مرحله هرگونه پیشنهاد و یا انتقادی که نسبت به طراحی دارید مطرح نمائید تا از اختلاف نظر در اینده جلوگیری شود.

طراحی سه بعدی حتی می‌تواند میزان روشنایی طبیعی ساختمان و یا دکوراسیون‌های متناسب با طراحی ساختمان را به صورت دقیق مدل سازی نماید.

بیشتر بخوانید: بهترین شرکت بازسازی در تهران

تاثیر طراحی سه بعدی بر اجرای ساختمان سازی

  • افزایش بهره وری
  • کاهش هزینه‌ها
  • در اختیار داشتن تمامی اطلاعات
  • کاهش نیاز به ارائه‌ی دستورالعمل در هر مرحله
فواید طراحی سه بعدی ساختمان

مراحل طراحی سه بعدی ساختمان

1. ارائه‌ی یک تصویر اولیه از ابعاد ساختمان و مواد به کار رفته در آن: این مرحله با توجه به هزینه، موارد به کار رفته، هدف از ساختمان سازی و سایر موارد انجام می‌شود.

2. توسعه‌ی طرح اولیه به صورت سه بعدی با استفاده از نرم افزارهای موجود جهت اضافه کردن خطوط هندسی و خطوط پایه

3. اضافه کردن جزئیات: افزودن بافت، رنگ و سایر عناصر جهت واقعی به نظر رسیدن طراحی

4. رندر یا نمایان سازی طراحی: در این قسمت می‌توان طرح نهایی را در قالب سه بعدی مشاهده نمود و هرگونه تنظیم نهایی مورد نیاز را انجام داد.

بیشتر بخوانید: مطالعات فاز صفر معماری

نرم افزارهای طراحی سه بعدی ساحتمان

تعدادی از معروفترین نرم افزارهایی که در طراحی سه بعدی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • PhotoModeler این نرم افزار در حال حاضر به صورت گسترده در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد و برای ورود اطلاعات ساختمان به کار برده می‌شود. این نرم افزار حتی می‌تواند با حفظ و نگهداری قطعات معماری‌های قدیم در طراحی سازه‌های جدید کمک کننده باشد.
  • Autodesk Revit نرم افزاری است که علاوه بر طراحی دو بعدی و سه بعدی، امکان تجزیه و تحلیل، و شبیه سازی را نیز فراهم می نماید.
  • Rhino 3D یکی از نرم افزارهای قوی در طراحی سه بعدی است که از نرم افزارهای برنامه نویسی بصری نیز پشتیبانی می‌نماید. همچنین قابلیت پشتیبانی انواع تجزیه و تحلیل‌ها را دارد.

چشم انداز طراحی سه بعدی ساختمان

طراحی سه بعدی ساختمان نه تنها باعث افزایش سرعت طراحی شده است بلکه مهندسین می‌توانند هرگونه مشکلی را پیش از شروع ساختمان سازی مورد شناسایی قرار دهند و این موضوع در کاهش هزینه‌ها نیز بسیار موثر است. در واقع طراحی سه بعدی نگاهی واقع گرایانه به ساختمان را ارائه می‌دهد و شما می‌توانید ساختمان را پیش از تکمیل شدن مشاهده نمائید. با اینکه طراحی سه بعدی فرآیندی پیچیده است که نیاز به دانش تخصصی دارد اما با توجه به مزایایی که نام بردیم به نظر می‌رسد در دهه‌های آینده جایگزین تمام روش‌های کلاسیک شود.

منابع:

https://www.letsbuild.com/blog/5-ways-3d-modeling-benefits-the-construction-industry

https://www.digitalbluefoam.com/post/top-10-3d-building-design-software

https://www.selfcad.com/blog/home-design-a-step-by-step-guide-to-3d-designing-your-dream-home

https://professional3dservices.com/blog/stages-of-3d-model-creation.html

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام جهت ارائه کلیه خدمات فنی و‌مهندسی طراحی، نظارت و اجرا با به کارگیری مهندسین مجرب در کمترین زمان در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا