طراحی و اجرای روف گاردن با استاندارهای روز دنیا

مراحل طراحی و اجرای روف گاردن، موضوعی است که در این مقاله راجع به آن صحبت می‌کنیم و به بیان نکات مهم آن می‌پردازیم. روف گاردن یا بام باغ یکی از فضاهای مورد نظر برای ایجاد فضای سبز برای استراحت، لذت بردن از یک محیط سرسبز و دلنشین، داشتن آرامش و… است. در این مقاله، به معرفی مراحل مختلف طراحی و اجرای روف گاردن می‌پردازیم.

نمونه طراحی و اجرای روف گاردن شرکت مهندسین آژندپنام

طراحی روف گاردن

برای طراحی روف گاردن یک سری عناصر و استاندارها از جمله نظم، تعادل و در عین حال سادگی باید دقت شود. برای مثال در طراحی روف گاردن نباید یک جای فضا پر و جای دیگر خالی باشد. همچنین باید یک تعادل در طراحی انجام شود. درادامه به المان های مهم در طراحی روف گاردن می پردازیم:

نورپردازی روف گاردن

المان مهمی که در طراحی روف گاردن باید به آن توجه شود، عنصر نورپردازی است. برای مهمانی و دورهمی در شب، نورپردازی بسیار با اهمیت می باشد. در شب جلوه زیبایی درختان و درختچه ها و فضای سبزی که داریم به خوبی دیده می شود.

متراژ روف گاردن

یکی از المان های دیگر در طراحی روف گاردن، متراژ است که باید در نظر گرفته شود. پشت بام یک برج متراژ بزرگتری نسبت به ساختمان دارد و طراحی آن ها با یکدیگر متفاوت است.

نیاز کارفرما در طراحی روف گاردن

نیاز کارفرما در طراحی روف گاردن باید در نظر گرفته شود. کارفرما بسته به اینکه می خواهد از فضای روف گاردن چه استفاده ای بکند، به طراحی روف گاردن جهت دهی می کند. نیازهای کارفرما از جمله ریلکس کردن، استفاده از استخر، استفاده از آب نما، آلاچیق، فلاور باکس و…

همه این موارد در کنار هم تشکیل طراحی روف گاردن را می دهند.

تناسب روف گاردن با سبک طراحی بنا

 طراحی روف گاردن باید با طراحی کلی بنا باشد، به این صورت که اگر طراحی نمای ساختمان به صورت مدرن است، پشت بام نیز باید مدرن طراحی شود. چنانچه طراحی به صورت کلاسیک است، از المان های کلاسیک استفاده شود.

کلیت طراحی طبق مواردی که توضیح داده شود، تعیین می گردد.

طراحی و اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن شامل چه مراحلی است؟

در ادامه مراحل طراحی و اجرای روف گاردن را با جزئیات آن برای شما توضیح می دهیم تا به طور کامل با این مراحل آشنا شوید.

زیرسازی کف در اجرای روف گاردن

زیر سازی یا ایزولاسیون کف مانع از رفتن خاک به لایه های پایین می گردد. آب بندی درست و اصولی روف گاردن باعث جلوگیری از نفوذ آب به فضای زیر روف گاردن می شود.

انتخاب خاک مناسب برای طراحی و اجرای روف گاردن

برای ساختن یک روف گاردن یا  فضای سبز بر روی بام، به خاک مناسب نیاز دارید. انتخاب دقیق خاک یکی از مسائل اساسی است که باید به آن توجه زیادی کنید و برای آماده سازی آن، بهتر است با کمک کارشناسان مشورت کنید. در انتخاب خاک مناسب برای روف گاردن باید به این نکات توجه نمود:

  • خاک مورد استفاده برای روف گاردن باید سبک باشد.
  • خاک مورد استفاده در روف گاردن باید قابلیت جذب آب زیادی داشته باشد.
  • درست که با استفاده از کود دادن می‌توان نیاز غذایی گیاهان را در روف گاردن تامین کرد اما به خاطر مشکلاتی که در عوض کردن خاک در روف گاردن به وجود می‌آید، خاک موجود در روف‌گاردن باید حاوی ترکیبات غذایی باشد که به طور تدریجی، بهبود کیفیت خاک را فراهم کند و در عین حال بتواند نیازهای غذایی گیاهان را برطرف کند.

 

مصالح  مورد استفاده برای طراحی و اجرای روف گاردن

در انتخاب مصالح برای طراحی و اجرای روف گاردن این موارد باید در نظر گرفته شود:

  • شرایط لوکیشن پروژه را از نظر شرایط آب و هوایی در نظر بگیرید
  • کاربری مورد نظر
  • مدت زمان استفاده در طول روز
  • وزن مصالح و متریال مورد استفاده
  • رنگ مورد نظر

چوب پلاست، ورق گالوانیزه، آهن، پنل های استیک وال و… از جمله مصالحی هستند که در اجرای روف گاردن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تقسیم‌بندی کردن وزن بر روی روف گاردن

یکی از عوامل حائز اهمیت در انتخاب مصالح و حتی روش اجرای آنها، محدودیت وزن است. با وجود شباهت زیاد روف‌گاردن به محوطه‌سازی، برای هر تغییری که در مصالح اعمال می‌شود، وزن آن را باید در نظر گرفت. تقریبا همه مهندسان ساختمان، برای هر مترمربع از ساختمان، وزن تقریبی 50 کیلوگرم برف را در نظر می‌گیرند. محاسبه‌ی این وزن می‌تواند در تعیین بار اضافی ناشی از ساخت روف‌گاردن بر روی ساختمان کمک کند.

عایق‌بندی یا ایزولاسیون روف گاردن

یکی از مسائل مهمی که باید در طراحی روف گاردن به آن توجه شود، انجام عملیات ایزولاسیون یا عایق‌بندی است. زیرا با انجام عملیات عایق‌بندی می‌توان مرزی را تعیین کرد که از عبور کردن و نفوذ آب به زیر روف‌گاردن جلوگیری می‌کند. با در نظر گرفتن اندازه و ابعاد آن، می‌توان از شیوه‌ها و متریال گوناگونی همچون قیر‌گونی کردن برای ایزولاسیون یا عایق‌بندی روف‌گاردن استفاده نمود.

شیوه زهکشی (لوله‌کشی) بستر کاشت در روف گاردن

زهکشی در روف‌گاردن از دو نظر بسیار مهم است. ابتدا، برای حفظ سلامت ریشه‌های گیاهان مورد استفاده در روف‌گاردن. سپس، برای جمع‌آوری و هدایت آب مازاد به لوله‌های خروجی. سپس، برای جمع‌آوری و هدایت آب اضافی به لوله‌های خروجی، زهکشی ضروری است. معمولا به علت در نظر نگرفتن لوله‌های مجزا و جداگانه برای دفع و خروج آب اضافی روف‌گاردن، لازم است از لوله‌های آب باران استفاده نمود.

این امکان وجود دارد که با استفاده از مصالح خاص و تکنیک‌های گوناگون، زهکشی (لوله‌کشی) متمرکز را به شکل وسیع انجام داد و با به کارگیری لایه‌های مخصوص زهکشی روف‌گاردن، این عملیات قابل انجام است.

فیلترینگ (مسدود کردن) روف گاردن

مجموعه اقداماتی که در آن از انتقال املاح خاک به لایه‌های پایین‌تر جلوگیری می‌شود، فیلترینگ گفته می‌شود. فیلترینگ از طریق استفاده از لایه‌ای از الیاف صورت می‌گیرد. با قرار دادن لایه‌ای از الیاف، این عملیات انجام می‌شود. عدم اجرای این فرآیند موجب تغییر در ساختار خاک و بسته شدن مسیرهای زهکشی روف‌گاردن می‌شود.

نصب آلاچیق در روف گاردن

در ساخت آلاچیق بر روی روف گاردن باید به نکات مهمی توجه کرد. یکی از این نکات توجه به نیرو و قدرت باد است که ممکن است موجب تخریب آن گردد. توجه به نحوه قرارگیری و اتصال آن بر روی روف گاردن نیز مهم است. نحوه اتصال و قرارگیری آلاچیق در روف گاردن باید به نحوی باشد که در برابر وزش باد شدید مقاومت داشته باشد.

انتخاب گیاه مناسب برای روف گاردن

همانطور که می‌دانید، هدف مهم از ایجاد روف گاردن، ایجاد فضای سبز و زیبا است و تمام هزینه‌هایی که برای طراحی و ساخت آن صرف می‌شود، برای داشتن یک محیط سبز و دلپذیر است. در انتخاب گیاهان مورد استفاده در روف گاردن باید به دوام و ماندگاری آن‌ها برای طولانی مدت توجه نمود. بنابراین، در هنگام انتخاب و خرید گیاه، علاوه بر توجه به زیبایی آن، باید به نکاتی همچون سرعت رشد ریشه گیاه، میزان مقاومت گیاه در برابر حرارت و نور مستقیم خورشید، میزان ماندگاری و استقامت آن در برابر وزش بادهای شدید و… توجه نمود.

نتیجه‌گیری

 طراحی و اجرای روف گاردن برای ایجاد فضای سبز و آرامش بخش دارای مراحل مختلفی است که شامل نقشه‌برداری، انتخاب خاک مناسب، انتخاب مصالح، توجه به وزن مناسب بر روی روف گاردن، عایق‌بندی یا ایزولاسیون، شیوه زهکشی (لوله‌کشی)، فیلترینگ (مسدود کردن)، نصب آلاچیق و انتخاب گیاه مناسب برای قرارگیری در روف گاردن است. با خواندن متن مقاله، می‌توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید.

سوالات متداول

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام جهت ارائه کلیه خدمات فنی و‌مهندسی طراحی، نظارت و اجرا با به کارگیری مهندسین مجرب در کمترین زمان در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا