طراحی و اجرای ساختمان + فیلم و عکس پروژه

طراحی و اجرا ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد زیرا باید براساس اصول و قوانین سازمان نظام مهندسی انجام شود. مراحل اجرا ساختمان شامل سه بخش اصلی: منابع، فرآیند ساخت و ساز، محصولات ساختمانی می باشد که در این مطلب قصد داریم در رابطه با این موضوع توضیحاتی را ارائه دهیم، بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

در ویدئوهای زیر می توانید پروژه های شرکت مهندسین آژندپنام را مشاهده کنید:

مراحل طراحی و اجرای ساختمان

فرآیند توسعه طراحی به صورت مشارکتی که شامل معمار، مهندس، مالک و مدیر پروژه می باشد، انجام می شود. هر یک از افراد تیم ساختمان سازی در طول مرحله توسعه پروژه با یکدیگر همکاری می کنند تا طرحی را ایجاد کنند که خواسته مالک را منعکس کند در حالی که از نظر ساختاری اصولی، هوشمندانه و پایدار طراحی شده باشد.

ملاحظات بسیاری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود تا بتوان با موفقیت، مرحله توسعه طراحی یک پروژه ساخت و ساز را پیمود. هر نهادی که در این مرحله دخیل است نقشی را ایفا می کند و درک مسئولیت ها و نحوه کار آنها با یکدیگر برای مالک و سایر اعضای تیم ضروری است و به پروژه ساختمانی کمک زیادی می کند.

بیشتر بخوانید: طراحی و اجرای تجاری

مرحله اول: درخواست صدور پروانه ساخت

برای ساخت ساختمان در هر شهری ابتدا مالک باید به شهرداری مربوطه مراجعه و برای ساخت و ساز پروانه ساخت درخواست کند. پس از تشکیل پرونده، ماموران شهرداری از ملک بازدید می کنند و مواردی مانند اندازه گیری ابعاد ملک، عرض معبر، ساختمان موجود، موقعیت همسایگان و موارد دیگر را بررسی می کنند که با توجه به این بازدید و قوانین سازمان نظام مهندسی دستور نقشه صادر می شود.

مرحله دوم: طرح معماری

در این مرحله مهندس معمار با توجه به نقشه، خواسته مالک، ظوابط شهرسازی و قوانین نظام مهندسی و رعایت اصول معماری، نقشه ها را طراحی می کند.

مرحله سوم: دریافت تاییدیه شهرداری

دریافت تاییدیه های شهرداری و تمام مراحل صدور پروانه ساخت برعهده مهندس معماری می باشد که نقشه های طراحی را رسم می کند. در صورتی که نیاز باشد اصلاحاتی بر روی طرح و نقشه ها انجام شود، مهندس معمار موظف می باشد با حضور در شهرداری منطقه و انجام اقدامات لازم، اصلاحات را انجام و تاییدیه را دریافت کند.

مرحله چهارم: محاسبات سازه

در مرحله بعد مالک برای انجام محاسبات ساختمانی به مهندس سازه که دارای پروانه کار می باشد، مراجعه می کند تا بر روی سازه ساختمان نیز محاسبات انجام شود.

مرحله پنجم: ارائه نقشه تاسیسات

پس از تهیه نقشه های طراحی معماری و سازه، مالک باید برای انواع تاسیسات (لوله های آب و فاضلاب، کانال های خنک کننده، چیلر، لوله کشی موتورخانه، سیستم اطفاء حریق و …) که انجام می دهد، با مهندس تاسیسات که دارای پروانه کسب و مدرک مهندسی است، مشورت کند. مهندس مربوطه پس از بررسی نقشه ها که باید بر اساس ضوابط نظام مهندسی باشد، نقشه ها را تایید و مهر و امضاء می کند.

طراحی ساختمان

مرحله ششم: تهیه نقشه تاسیسات الکترونیکی

در این مرحله باید مالک به مهندس تاسیسات الکترونیکی که دارای مدرک دیپلم مهندسی برق و دارای مجوز کار در انواع تاسیسات برقی ساختمان است، مراجعه نماید.

مرحله هفتم: انتخاب مهندس ناظر

پس از ترسیم نقشه ها، انتخاب مهندس ناظر ساخت الزامی است. در ساخت و ساز ساختمان، انتخاب ناظر از سوی مالک نیست، بلکه به صورت مدیریتی است و توسط سازمان نظام مهندسی با سامانه مربوطه معرفی می شود.

پس از پرداخت هزینه ساخت و تهیه مدارک شامل نتایج آزمایش صحرایی خاک، نقشه های فاز 2 و تایید نظام مهندسی، مالک درخواست تعیین ناظر می دهد و پس از تعیین ناظر، مالک ساختمان و ناظر قراردادی را بین خود تنظیم و امضا می کنند.

بیشتر بخوانید: انواع فروشگاه ها

مرحله هشتم: دریافت پروانه ساخت

پس از تعیین ناظر ساختمان کلیه مدارک در دفتر خدمات الکترونیک بارگذاری می شود و در صورت عدم وجود مشکل، پروانه ساختمان صادر می شود که تا دو سال اعتبار دارد و در صورت تاخیر در ساخت تا دو سال قابل تمدید است.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پروانه ساخت:

  • برگه تعهد نظارت
  • استخدام حسابدار + نقشه های ساختمانی
  • برگه تعهد تکمیل شده از طرف مالک و سند امضا شده در یکی از دفاتر اسناد رسمی.
  • فیش عوارض زیر بنا، نوسازی سال جاری
  • دریافت و پاسخ نامه از اداره بیمه، مخابرات، آب و برق
  • اصل و کپی سند مالکیت به نام مالک فعلی
  • مجوز تهیه نقشه با مهر و امضای طراح و تاییدیه از اداره مهندسین ناظر شهرسازی.
  • تهیه مجوز از شهردار
  • تکمیل شناسنامه ساختمان از شهرداری
  • اخذ امضای پروانه ساختمانی از مسئول فنی و شهرسازی، معاون یا شهردار.

مرحله نهم: ساختمان سازی

با توجه به تکمیل نقشه های لازم، مالک به مهندس ساختمان یا معمار دارای پروانه کار مراجعه می کند و پیمانکار ساختمان متعهد به انجام یا مدیریت عملیات ساختمانی می شود. مدارک زیر برای اخذ پروانه ساختمانی مورد نیاز است:

برگ تعهد نظارت، برگه تعهد حسابدار و نقشه های اجرایی، برگه تعهد کارفرما، قبض پرداخت مالیات و عوارض ساختمانی، پاسخنامه از اداره بیمه، لوله کشی، برق و مخابرات، سند مالکیت، نقشه ها با امضا و مهر پروانه شهرداری، تکمیل شناسنامه ساختمان.

مرحله دهم: حضور مجری و پیمانکار ساختمان

پیمانکار ساختمان در دفتر اسناد رسمی متعهد می شود، پروانه ساخت و جواز شهرداری را ارائه می دهد. طبق مقررات ملی ساختمان یکی از الزامات صدور پروانه ساختمان، حضور پیمانکاری دارای صلاحیت قانونی و دارای مجوز کار در مراحل ساخت و ساز می باشد.

اجرای ساختمان در جنت آباد

ساختمان مسکونی جنت آباد مهندسین مشاور آژندپنام

مراحل ساختمان سازی

پس از آنکه مراحل طراحی ساختمان به پایان رسید نوبت به مراحل ساخت توسط پیمانکار ساختمان می رسد که در ادامه به آن می پردازیم.

مرحله اول ساختمان سازی: بازدید از محل

انجام ساختمان سازی با بازدید مجری ساخت و ساز از محل مورد نظر و بررسی دقیق عناصر زیر آغاز می شود:

مطالعه دسترسی های عبور ماشین آلات سنگین، چگونگی نیاز به منابع آب و فاضلاب و برق، تطبیق نقشه ها با وضعیت موجود و آزمایش خاک برای بررسی توانایی زمین در تحمل بار ساختمان، به طور کامل بررسی می شود. قبل از شروع هر گونه عملیات ساختمانی لازم است مکانی برای تجهیز کارگاه و اسکان کارگران ایجاد شود.

مرحله دوم ساختمان سازی: پیاده سازی نقشه

در این مرحله نقشه ساختمانی توسط پیمانکار ساختمانی با دقت بر روی زمین ترسیم می شود. در صورت وجود سازه قدیمی در زمین، قبل از هر کاری اقدام به تخریب آن می شود. در ابتدای کار مهم ترین مرحله تعیین محل دقیق پایه ها و ستون ها می باشد. برای این منظور از دستگاه های نقشه برداری استفاده می شود و در پروژه های کوچک می توان از گچ یا متر استفاده کرد.

مرحله سوم ساختمان سازی: گودبرداری و اجرای فونداسیون

طبق محاسباتی که توسط مهندس محاسب انجام می شود و بر اساس سنجش خاک و تعداد طبقات، گودبرداری تعیین می شود. پس از گودبرداری مجدداً مقاومت خاک و زمین مورد آزمایش قرار می گیرد تا مهندسان از مقاومت آن مطمئن شوند. گودبرداری تا رسیدن به زمین بکر ادامه می یابد و پس از انجام گودبرداری یک لایه بتن، قبل از انجام فوندانسیون بتنی استفاده می شود، در نهایت پس از این مرحله و مشخص شدن محل دقیق ستون ها، قالب بندی بتن ریزی نیز انجام می شود.

مرحله چهارم ساختمان سازی: اجرای سازه

سازه ساختمان که ممکن است فلزی یا بتنی باشد، توسط مهندس سازه در طراحی نقشه ها تعیین می شود. در صورتی که اسکلت سازه فلزی باشد، باید هنگام اجرای فونداسیون، صفحه ستون بر روی فونداسیون قرار بگیرد و ستون های هر طبقه نیز طبق نقشه های طراحی شده توسط مهندس سازه در کارگاه تهیه و با کمک جرثقیل در محل مورد نظر نصب شود.

در صورت بتنی بودن سازه هنگام اجرای فونداسیون از میلگردهای انتظار برای اجرای ستون استفاده می شود. در نظر داشته باشید، پیاده سازی سازه بتنی زمان بیشتری می برد اما به دلیل هزینه و خطای کمتر در اجرا، مورد توجه افراد بیشتری نسبت به فلز قرار گرفته است.

مرحله پنجم ساختمان سازی: اجرای سقف

در مرحله اجرای سقف، نوع سقف با توجه به نقشه های مهندس ساختمان تعیین می شود. در ایران اکثر سقف ها به صورت تیرچه بلوک ساخته می شوند. اما امروزه سقف های دیگری مانند سقف Kubiax، سقف وافل، سقف Yobot و عرشه فولادی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

مرحله ششم ساختمان سازی: دیوارچینی

دیوارچینی داخلی و خارجی طبق مشخصات درج شده در نقشه ها انجام می شود که معمولا به وسیله بلوک های آجری یا سیمانی انجام می شود. در پایان این مرحله، بتن پاشی جهت استحکام بیشتر دیوار انجام می شود.

پروژه طراحی ساختمان نظام پزشکی

پروژه طراحی ساختمان نظام مهندسی ارومیه مهندسین مشاور آژندپنام

مرحله هفتم ساختمان سازی: اجرای تاسیسات

پس از ساخت دیوارها، احداث تاسیساتی از قبیل لوله کشی گاز، لوله کشی و نصب برق ساختمان انجام می شود. همچنین امکانات اعلام و اطفاء حریق نیز مطابق قوانین نظام مهندسی در این مرحله اجرا می شود.

مرحله هشتم ساختمان سازی: گچ و خاک دیوارها

پیش از انجام گچ کاری ساختمان، دیوارها را با ترکیب گچ و خاک کاور می شوند تا سطحی صاف بر روی دیوارها ایجاد شود.

مرحله نهم ساختمان سازی: نصب در و پنجره

در این مرحله از ساخت، پنجره های پی وی سی در مکان های خاصی استفاده می شود. امروزه طبق قوانین نظام مهندسی در ساخت و ساز، لازم است پنجره ها دوجداره باشند.

مرحله دهم ساختمان سازی: کف سازی

در مرحله کف سازی با توجه به نقشه های مهندس معمار می توان از متریال مختلف مانند سرامیک، ستگ، پارکت و موارد دیگر استفاده کرد.

مرحله یازدهم ساختمان سازی: گچ کاری

در مرحله گچ کاری تمام سطح ديوارها و سقف با گچ پوشانده مي شود، به استثناي مكان هايي مانند توالت، حمام و آشپزخانه كه كاشي كاري می شوند.

مرحله دوازدهم ساختمان سازی: اجرای نما

در حین گچ کاری ساختمان و یا بعد از آن، نما توسط پیمانکار ساختمانی انجام می شود. برای این مرحله اجرای داربست به منظور تکمیل مراحل اجرای نما ضروری است. در نظر داشته باشید نمای ساختمان باید دارای تاییدیه شهرداری باشد.

بیشتر بخوانید: طراحی داخلی آپارتمان

مرحله سیزدهم ساختمان سازی: رنگ کاری

پس از خشک شدن گچ، ساختمان رنگ آمیزی می شود. این مرحله یکی از آخرین مراحل ساخت بنا می باشد و تقریباً تمامی اجزای ساختمان شکل گرفته است و رعایت تمامی اصول در حین کار برای جلوگیری از لک شدن سایر اجزای ساختمان ضروری می باشد.

مرحله چهاردهم ساختمان سازی: دکوراسیون داخلی

پس از اتمام نازک کاری ساختمان، دکوراسیون داخلی ساختمان که شامل کابینت، کمد، شیر و لوازم حمام و موارد دیگر می باشد، انجام می شود. این موارد نیز معمولا توسط پیمانکار ساخت و ساز انجام می شود.

مرحله پانزدهم ساختمان سازی: اتمام ساختمان سازی و تهیه ازبیلت

در مرحله پایانی ساختمان سازی، پیمانکار نقشه های ازیبلت را مطابق با اجرای ساختمان تهیه می کند.

همچنین مالک برای دریافت گواهی پایان کار به شهرداری مراجعه می کند. گواهی پایان کار در ساختمان به معنای رعایت ضوابط فنی و شهرسازی می باشد که از نظر سازمان شهرداری و نظام مهندسی ساختمان تکمیل و مورد تایید قرار گرفته است. شهرداری پس از بازدید کارشناس فنی نسبت به صدور گواهی پایان کار طبق شناسنامه فنی ملک اقدام می نماید.

کلام آخر

از ابتدای شروع ساختمان سازی مهندسین بسیاری ایفای نقش می کنند که مسئولیت هر یک نسبت به دیگری متفاوت و با اهمیت می باشد. بنابراین جهت ساختمان سازی لازم است از افرادی متخصص و مجرب که دارای مجوز کسب و کار هستند، کمک بگیرید. در صورتی که در رابطه با طراحی و اجرای ساختمان سازی سوالی داشتید، حتما با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت پاسخگو شما باشیم.

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام جهت ارائه کلیه خدمات فنی و‌مهندسی طراحی، نظارت و اجرا با به کارگیری مهندسین مجرب در کمترین زمان در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا