طراحی و اجرای پارتیشن اداری + مراحل اجرا

طراحی و اجرای پارتیشن اداری تاثیر مهمی بر عملکرد کارکنان و موفقیت یک اداره دارد، به همین دلیل طراحی و دکور اداره‌ها یکی از بخش‌های مهم در طراحی داخلی می‌باشد. پارتیشن بندی داخلی اداره نوعی از طراحی در محل کار است که می‌تواند کارکنان و اطلاعات محیط کاری را طبقه بندی نماید.

انواع مختلفی از پارتیشن‌های اداری وجود دارد که می‌تواند قسمت‌های مختلف را از یکدیگر تفکیک نماید و حریم خصوصی فردی و یا گروهی را در هنگام کار برای کارمندان ایجاد نماید. پارتیشن‌ها ممکن است به صورت یک اتاق بسته و یا یک فضای باز باشد که حریم خصوصی افراد توسط صفحاتی از یکدیگر جدا شده‌اند.

طراحی و اجرای پارتیشن اداری

هدف از پارتیشن بندی اداری

  • سازمان دهی
  • افزایش کارآیی محیط
  • ایجاد محیط مناسب برای تعامل کارکنان
  • پیکربندی فضای اداره

بیشتر بخوانید: طراحی داخلی خانه دوبلکس

مزیت طراحی و اجرای پارتیشن اداری

  • ایجاد حریم خصوصی
  • افزایش راندمان کارکنان: پارتیشن‌های اداری می‌تواند با ایجاد حریم خصوصی مانع از حواس پرتی کارکنان به دلیل عوامل صوتی و بصری شده و در نتیجه منجر به تمرکز بهتر بر فعالیت‌ها می‌شود.
  • افزایش بهره وری از فضای اداره
  • ایجاد محیطی زیبا و مدرن: پارتیشن های اداری چه به صورت کلاسیک چه به صورت مد روز باشد با ایجاد طرح‌های متنوع و مطابق با محیط کاری فضای زیبایی را ایجاد می‌نماید.

انواع پارتیشن‌های اداری

انواع مختلفی از پارتیشن‌ها برای محیط‌های اداری به کار برده می‌شوند که پرکاربردترین آنها عبارتند از:

  • دیوارهای بتنی: قدیمی‌ترین نوع پارتیشن بندی محسوب می‌شود که امروزه کاربرد اندکی دارد.
  • دیوارهای شیشه‌ای: هزینه‌ی نصب این پارتیشن‌ها اندک بوده و با حفظ حریم خصوصی می‌تواند عایق مناسبی از صدا را نیز ایجاد نماید.
  • درها و صفحاتی با اسکلت فلزی: این پارتیشن‌ها با دوام بوده، عایق صدا و مقاوم در برابر آتش سوزی می‌باشند. در اکثر فضاهای اداری به کار برده می‌شوند. جنس این پارتیشن‌ها ممکن است از آلومینیوم و یا فولاد باشند.
  • قاب فولادی با سطح شیشه‌ای: در طراحی این پارتیشن‌ها با توجه به فضای اداره می‌توان از شیشه‌های مات و یا شفاف استفاده شود. با توجه به ساختار فولادی عمر بالایی داشته و نسبت به سایر انواع پارتیشن‌ها مراقبت کمتری احتیاج دارند.

بیشتر بخوانید: بازسازی ویلا

پارتیشن بندی اداری

طراحی پارتیشن‌های اداری

به طور کلی طراحی پارتیشن‌های اداری با توجه به فضای اداره و نوع خدماتی که در آن صورت می‌گیرد انجام می‌شود. در برخی موارد لازم است پارتیشن‌ها به صورت متحرک ساخته شوند تا در صورت نیاز قابلیت تحرک داشته باشند تا فضای بزرگتری را فراهم آورند. در برخی مکان‌ها نیز طراحی به گونه‌ای است که از درهای شیشه‌ای و یا لولایی استفاده می‌شود.

رنگ پارتیشن‌ها با توجه به فضای اداره انتخاب می‌شود.

نکاتی که در طراحی پارتیشن اداری باید در نظر گرفته شود:

  • تعداد کارمندان
  • نحوه‌ی کار افراد (گروهی و یا فردی)
  • طراحی سایر قسمت‌های اداره (پارتیشن‌ها باید منطبق با طراحی سایر بخش‌های اداره باشند تا محیطی هماهنگ را ایجاد نمایند)
  • قرار دادن پارتیشن‌ها باید به گونه‌ای باشد که مانع از ورود نور طبیعی به محیط نشود، حضور نور طبیعی موجب بزرگتر نشان دادن محیط می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراحل بازسازی خانه

مراحل اجرای پارتیشن اداری

ابتدا فضای بیرونی و فضاهای خصوصی باید مشخص شود. با استفاده از نرم افزارهای طراحی می‌توان طرح‌های اولیه مختلفی را تکمیل کرد و پس از تائید کارفرما مراحل نصب و اجرای پارتیشن‌ها را انجام داد.

اتاق‌هایی که احتیاج به حریم خصوصی دارند با پارتیشن‌هایی عایق صدا باید کار شوند، همچنین نوع پارتیشن این اتاق‌ها باید مات بوده تا از حواس پرتی کارکنان جلوگیری شود، با توجه به محیط اداره مکان قرار گرفتن این پارتیشن‌ها باید در دنج ترین و آرام ترین بخش اداره قرار داده شود.

فضاهایی که به یکدیگر مرتبط هستند با درهای کشویی از یکدیگر جدا می شوند، در برخی موارد تنها قرار دادن یک پارتیشن جهت جدا کردن حریم کارکنانی که کارها را باید به صورت تیمی انجام دهند کفایت می‌نماید.

دیدگاه‌های مختلفی در مورد نصب پارتیشن‌ها اداری وجود دارد، برخی عقیده دارند که این پارتیشن‌ها تعامل در محیط کار را کاهش می‌دهد اما تعدادی از کارشناسان نیز عقیده دارند نصب پارتیشن با ایجاد حریم خصوصی موجب افزایش راندمان کاری افراد می‌شود.

نکته‌ی مهم در طراحی پارتیشن‌ها این است که کارفرما باید روحیات کارکنان و نوع فعالیت آنها را نیز در نظر بگیرد، در پروژه‌هایی که احتیاج به همکاری و کار تیمی می‌باشد پارتیشن بندی نه تنها مفید نمی‌باشد بلکه موجب فرسایش نیروی کار نیز می‌شود بنابراین طراحی و اجرای پارتیشن‌های اداری با توجه به فعالیت اداره باید منطبق با نیزهای کارکنان باشد.

به عنوان آخرین نکته این موضوع را باید بدانید که پارتیشن‌ها بخش مهمی از فضای اداره می‌بانشد که باید متناسب با کسب و کار هر اداره انجام شود بنابراین طراحی و اجرای پارتیشن‌ها باید با راهنمایی و نظارت افرادی متخصص در این حوزه صورت بگیرد.

منبع:

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام جهت ارائه کلیه خدمات فنی و‌مهندسی طراحی، نظارت و اجرا با به کارگیری مهندسین مجرب در کمترین زمان در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا