مراحل اجرای محوطه سازی | صفر تا صد + فیلم

مراحل اجرای محوطه سازی شامل چه مواردی است؟ داشتن یک محوطه‌ زیبا در منزل و ی محل کار می‌تواند منجر به آرامش و زیبایی محیط شود. در سال‌ها اخیر توجه به طراحی‌های خاص محوطه سازی نقش عمده‌ای در ساختمان‌های جدید شهری داشته است. محوطه سازی علاوه بر افزایش زیبایی ملک می‌تواند در قیمت نهایی ساختمان نیز تاثیر چشمگیری داشته باشد. همچنین محوطه سازی یکی از روش‌های پیشگیری از فرسایش خاک در بسیاری از مناطق شهری و روستایی می‌باشد. در ادامه شما را بیشتر با جزئیات مراحل اجرای محوطه سازی آشنا می کنیم.

مراحل اجرای محوطه سازی

نکات مهم قبل از مراحل اجرای محوطه سازی

شاید محوطه سازی به ظاهر ساخت چند پیاده رو و یا ایجاد حیاط خلوت باشد، اما ایجاد چشم انداز زیبا و آرام بخش، پروژه‌ای می‌باشد که در برخی مواقع با پیچیدگی‌های خاص همراه می‌باشد.

جهت اجرای محوطه سازی مراحل مختلفی وجود دارد، این مراحل به صورت خلاصه عبارتند از:

  • طراحی
  • برنامه ریزی
  • ساخت
  • نظارت

مواردی که پیش از شروع محوطه سازی باید به آن توجه نمود:

  • چشم انداز کاربردی و زیبایی محوطه
  • بودجه‌ کارفرما
  • فرصت اجرای پروژه

این نکته را باید بدانید که مراحل اجرای یک پروژه‌ی محوطه سازی احتیاج به دانش تخصصی و برنامه ریزی‌های دقیقی دارد که باید تحت نظر یک مهندس معمار با تجربه انجام شود.

بیشتر بخوانید: طراحی و اجرای روف گاردن

اجرای محوطه سازی شامل چه مراحلی است؟

بازسازی یک محوطه قدیمی و یا اجرای یک محوطه‌ی جدید شامل مراحل مختلفی می‌شود که در ادامه توضیحاتی در مورد آنها بیان می‌نمائیم:

  • طراحی

اولین مرحله در اجرای محوطه سازی مرحله‌ی طراحی می‌باشد. تیمی که جهت اجرای طراحی محوطه سازی در نظر گرفته می‌شود باید با اطلاع از شرایط کار، بودجه و انتظارات کارفرما طراحی‌های اولیه را انجام دهد.

در این مرحله باید به فضای مسکونی و یا فضای اداری نیز توجه شود و طرح‌ها منطبق با ویژگی‌های کاربردی ساختمان طراحی شوند.

با پیشرفت تکنولوژی و نرم افزارهای پیشرفته‌ی طراحی که در سال‌ها اخیر ارائه شده است می‌توان به سادگی مدل‌های سه‌بعدی از محوطه را طراحی نمود تا کارفرما چشم انداز کاملی از نتیجه‌ی نهایی داشته باشد. در اکثر موارد طراح چندین طرح را به کارفرما ارائه می‌نماید و در نهایت بر اساس نظر کارفرما بهترین طرح به مرحله‌ی بعدی راه می‌یابد.

  • برنامه ریزی

با آماده شدن طرح نهایی، مراحل برنامه ریزی آغاز می‌شود. در این مرحله باید موارد زیر را در نظر داشت:

  • انتخاب گیاهان متناسب با شرایط اب و هوایی
  • نحوه‌ی کاشت و سیستم آبیاری
  • توجه به قوانین مرزبندی و مقررات منطقه
  • دریافت مجوزهای لازم برای ساخت محوطه
  • در نظر گرفتن شرایط اضطراری
محوطه سازی

توجه داشته باشید محوطه سازی با اینکه ممکن است جزئی از ساختمان اصلی به نظر برسد اما در اکثر مناطق شهری و روستایی نیاز به دریافت مجوزهای مخصوص دارد.

یکی از اصول مهمی که در محوطه سازی مورد توجه قرار می‌گیرد گیاهان مورد استفاده می‌باشد. با اینکه زیبایی گلها و درختان از عوامل مهمی است که در انتخاب برای محوطه باید به آنها توجه نمود اما نکته‌ی مهمتر توجه به شرایط آب و هوایی و ماندگاری گیاهان می‌باشد. در این راستا بهتر است از نظرات یک مهندس کشاورزی در رابطه با کاشت گیاهانی که بالاترین مقاومت را نسبت به شرایط آب و هوایی منطقه دارند بهره‌مند شوید.

هرچه فضا بزرگتر باشد زمان بیشتری برای ساخت و تکمیل محوطه مورد نیاز می‌باشد بنابراین پیش از شروع ساخت و ساز لازم است زمان بندی پروژه و نقاط عطف تحویل پروژه را با کارفرما تنظیم نمائید.

  • ساخت

در این مرحله ابتدا قسمت‌های که احتیاج به مصالح دارد ساخته می‌شوند، بخش‌هایی مانند راهروها، دیوارهای حایل، پاسیو، استخر و یا سایر آیتم‌هایی که مورد نظر کارفرما می‌باشد و در طرح اولیه لحاظ شده است.

زمانی که پروژه به مراحل انتهایی ساخت نزدیک شد باید کاشت درختان و گیاهانی که در مرحله‌ی قبل انتخاب شده است را آغاز نمائيد. توصیه می‌شود گیاهانی با رنگ‌های متنوع و همچنین گیاهانی که در تمام فصول سبز باشند را جزء گیاهان محوطه در نظر بگیرید. زیبایی بصری که گیاهان به محوطه می‌بخشند یکی از مواردی است که در نگاه اول توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌نماید.

بیشتر بخوانید: طراحی داخلی آپارتمان

  • نظارت

آخرین مرحله از اجرای محوطه سازی مرحله‌ی نظارت می‌باشد. در این مرحله تیم نظارت تمام موارد را بررسی می‌نماید و میزان مطابقت طرح نهایی با طرح اولیه را با دقت ارزیابی می‌نماید.

این مرحله یکی از مهمترین مراحل جهت تضمین اجرای کیفیت پروژه مطابق با استانداردهای ارائه شده در طرح اولیه می‌باشد.

نظارت هم از جانب تیم اجرا و هم از جانب کارفرما باید انجام شود و در صورت توافق، پروژه به پایان می‌رسد.

در انتها توصیه می‌شود مراحل طراحی و اجرای محوطه سازی را به یک تیم با تجربه بسپارید تا در انتها بتوانید نتایج مطلوبی را کسب نمائید.

منبع:

https://tamatelandscaping.com/4-stages-of-a-landscaping-project/

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام جهت ارائه کلیه خدمات فنی و‌مهندسی طراحی، نظارت و اجرا با به کارگیری مهندسین مجرب در کمترین زمان در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا