نکات مهم برای طراحی دکوراسیون داخلی یک خانه زیبا و متفاوت

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون داخلی یک خانه زیبا و متفاوت : یک خانه ی زیبا با طراحی داخلی مناسب تاثیر بسیار زیادی بر روحیه ی افراد خانه دارد. خانه مکانی امن برای گذراندن اوقاتی خوش در کنار دوستان و خانواده است. طراحی خانه های زیبا با تفکر و ایده پردازی صورت می گیرد، با این حال این طراحی نباید متحمل هزینه زیادی گردد. یک طراحی خوب، نیازمند آگاهی از مقدمات اصول طراحی است و در تقلید و اجرای هرگونه سبکی، این اصول و نکات باید رعایت شوند. ما در این مقاله قصد داریم به نکات مهم برای طراحی دکوراسیون داخلی یک خانه زیبا و متفاوت بپردازیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون داخلی یک خانه زیبا و متفاوت

 وقتی وارد خانه ای می شوید اولین چیزی به چشمتان می آید وسایل آن مکان از قبیل مبل، فرش، میز ناهارخوری، لوستر، انواع تابلو، گلدان و … می باشد که اگر به درستی و زیبایی اصول چیدمان و انتخاب آن ها رعایت شده باشد مجذوب دکوراسیون آن خانه می شوید. می توان با رعایت موارد زیر خانه ای زیبا و متفاوت داشته باشیم :

انتخاب یک فرش مناسب می تواند باعث ایجاد انسجام در فضای اتاق منزل شود.

انتخاب یک فرش مناسب می تواند باعث ایجاد انسجام در فضای اتاق شود و فضایی رنگی و بافت دار ایجاد کند. به طور کلی استفاده از فرش در جهت ایجاد توازن در میان وسایل مختلف موجود در اتاق ضروری می باشد. در اتاقی که در آن رنگ های مختلف به کار رفته، یک فرش با رنگ خنثی پهن کنید. از فرش های نقش دار برای فضایی که سطحی درخشان و صیقلی دارند استفاده کنید. رعایت این گونه موارد به داشتن اتاقی متوازن و زیبا کمک می نماید.

اندازه فرش به شما در تصمیم گیری نحوه چیدمان مبلمان کمک می کند، برای مثال اگر از فرشی در ابعاد ۸*۱۰ استفاده می کنید، چینش مبلمان باید به گونه ای باشد که پایه های جلویی مبلمان و صندلی ها بر روی فرش قرار گرفته و پایه های عقب از فرش خارج باشد. اگر از فرشی در ابعاد ۵*۸ استفاده می کنید، مبلمان باید به طور کامل خارج از فرش قرار گیرد. در طراحی اتاق های بزرگ، در جهت ایجاد دو فضای مجزا، اصولاً دو تخته فرش مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از فرش ها به این شکل باعث ایجاد فضایی بهتر شده و در عین حال توازن زیبایی در اتاق ایجاد می کند.

استفاده از گیاهان موجب زیبا تر شدن دکوراسیون داخلی منزل می شود.

با نگاهی به مجله های مربوط به دیزاین داخلی و یا تماشای برنامه های تلویزیونی  مربوط به طراحی داخلی، متوجه خواهید شد، در دکوراسیون زیباترین خانه های جهان از گیاهان استفاده شده است. طبیعتا افراد به دنبال نقوش و اشکالی هستند که در جهان طبیعی یافت می شوند. استفاده از گیاهان در تمام فضاها امکان پذیر است. کاربرد گل و گیاه در دیزاین داخلی به فضای پیرامون رنگ، زندگی و هیجان می بخشد. از گیاهان در مکان هایی استفاده کنید که نور خورشید به اندازه کافی وجود دارد. استفاده از نور خورشید مانند میزان آبیاری، در گیاهان با گونه های مختلف، متفاوت است. تعداد زیادی از گیاهان علارغم عدم نیاز به نگهداری ویژه، ظاهری زیبا دارند.

استفاده از یک اثر هنری مناسب باعث تکمیل طراحی فضای منزل می شود.

استفاده از یک اثر هنری مناسب باعث تکمیل طراحی فضا می شود. بسیاری از افراد با استفاده نامناسب از آثار هنری، در طراحی داخلی دچار اشتباه می شوند. این افراد از آثار هنری که ابعاد بسیار کوچکی دارند استفاده می کنند که این کار ممکن است از جذابیت آن اثر کم کند. در خانه های بزرگ، باید از آثار هنری با ابعاد بزرگ استفاده شود، چرا که این گونه خانه ها فضای بیشتری دارند.

تابلو هنری که برای خانه خود استفاده می کنید باید در جهت تکمیل طراحی اتاق و رنگ ها باشد. بهتر است انتخاب اثر هنری بر اساس علاقه شما به آن هنرمند و یا اثر هنری صورت گیرد. این کار باعث می شود فضای مربوطه شخصی سازی شده و از کلی گرایی اجتناب شود. از انتخاب تابلو با طول مناسب اطمینان حاصل کنید. بسیاری از افراد از تابلوهای بسیار بلند استفاده می کنند. در نصب تابلوها باید توجه داشت که فاصله لبه پایین تابلو ۳ تا ۸ اینچ بالاتر از مبلمان باشد. فاصله زیاد میان مبلمان و تابلو نقاشی، باعث جلب توجه به قسمت خالی دیوار می شود.

استفاده مناسب از نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل تاثیر گذار است.

گزینه های زیادی در جهت نورپردازی وجود دارند که از میان آن ها می توان گزینه مناسب را برگزید. طرح های بی شماری از لامپ ها، چراغ های آویز، لوستر ها و موارد دیگر در طراحی داخلی ارائه می شوند و به فضای اتاق شما احساسی که به دنبال آن هستید را القا می کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که میزان و زاویه  نورپردازی در طراحی داخلی اثرگذار است. در اتاق های رنگی باید در جهت نمایش صحیح رنگ ها از نورکافی استفاده گردد، در حالی که در اتاق هایی با رنگ های خنثی و آرام بخش به نور کمی نیاز است. اگر از لحاظ بودجه مشکلی ندارید از چراغ هایی که نور آنها قابلیت تنظیم دارند استفاده کنید و با تغییر نور، حس فضای اتاق را به راحتی تغییر دهید.

استفاده از پارچه ها، باعث القای گرما و حس و حال به محیط منزل می شود.

استفاده از پارچه ها، باعث القای گرما و حس و حال به محیط می شود. بیشترین منسوجاتی که از آن ها در طراحی داخلی استفاده می شود، کوسن و پرده می باشند. استفاده از این اقلام باعث می شود فضای اتاق به محیطی راحت و دنج تبدیل شود. اگر برای پنجره ها تنها از پرده های کرکره ای استفاده کرده اید، به نصب پرده های پارچه ای به عنوان جایگزین فکر کنید. این کار باعث می شود فضای اتاق دنج تر و کامل تر به نظر آید. از بالشت هایی با طرح های متنوع استفاده کرده و از رنگ ها به درستی بهره بگیرید.

استفاده از پارچه های مناسب، باعث می شود فضا کمی درخشان تر به نظر آید. بهترین راه در استفاده از کوسن ها، استفاده از دو عدد کوسن مربعی شکل در ابعاد ۲۰ اینچی، با الگوهای چشم نواز در گوشه کاناپه می باشد. از دو کوسن دیگر در ابعاد ۱۶ اینچ در جهت تکمیل رنگ ها استفاده کنید. با استفاده از بالشت های کمری با الگو های راه راه کم رنگ به طراحی خود توازن ببخشید.

ظاهر بهتری به قفسه کتاب های خود ببخشید.

در این جا راهی آسان به شما پیشنهاد می دهیم که با به کارگیری آن میتوانید ظاهر بهتری به قفسه کتاب های خود ببخشید. ۶۰ درصد از کتاب های خود را به صورت عمودی و ۴۰ درصد باقی مانده را به صورت افقی بچینید. کتاب هایی که به صورت افقی چیده شده اند باید پایین تر از کتاب های عمودی قرار گیرند. اگر طول کتاب ها ۱۲ اینچ می باشد، ۳ یا ۴ کتاب که قطر آن را به ۴ اینچ می رساند در زیر کتاب ها بگذارید. از طرح هایی مانند استفاده از گیاهان در جهت ایجاد ظاهری مناسب به کتابخانه استفاده کنید. استفاده از گل ها در قفسه کتاب ها باعث ایجاد حواس پرتی می شود بنابراین از تزئین قفسه ها به وسیله گل ها اجتناب کنید.

استفاده از آینه ها در جهت ایجاد حس در فضا در دکوراسیون منزل

استفاده از آینه دردکوراسیون داخلی می تواند نور و فضا را به شکلی  موثر و جذاب سازماندهی کند. آینه ها برای خانه های کوچک، انتخاب بسیار مناسبی هستند. بهترین مکان برای نصب آینه ها در وسط دیوار می باشد. برای ایجاد فضایی بزرگتر، آینه ای را در جهت مخالف پنجره قرار دهید تا میزان نور موجود در فضا بیشتر به نظر آید.

قبل از خرید ابعاد مبلمان متناسب منزلتان را در نظر بگیرید.

میز ناهارخوری از جمله وسایلی است که نقش مهمی در طراحی فضایی که در آن قرار گرفته است دارد. میزهای ناهارخوری باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا بتوانند به طور موثر مورد استفاده قرار گیرند، اما در مقابل نباید باعث اشغال تمام فضا شوند. عرض این میزها باید بیش تر از ۳۶ اینچ باشد، در این صورت جای کافی برای نشستن و غذا خوردن خواهید داشت. اگر اندازه میز ناهارخوری شما کوچک است به فکر خرید میزی گرد باشید. این گونه میزها به خوبی در گوشه ها قرار می گیرند و گوشه ندارند، بنابراین دارای فضای بیشتری برای نشستن و صرف غذا هستند.

همیشه قبل از خرید میز ناهارخوری، به مکانی که می خواهید میز را در آن جا قرار دهید فکر کنید. این موضوع در مورد میزهای قهوه خوری نیز صدق می کند. این میزها مهم ترین بخش اتاق نشیمن بوده و محل مناسبی برای قرار دادن قهوه، نوشیدنی، ریموت کنترل، تلفن، کتاب، وسایل تزئینی و … می باشند. انتخاب میز قهوه خوری با طول مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طول کاناپه معمولا باید چیزی در حدود ۲۰ اینچ باشد، بنابراین طول مناسب برای میز قهوه خوری ۱۵ تا ۲۰ اینچ خواهد بود.

فاصله میز قهوه خوری و مبلمان نیز باید ۱۸ اینچ در نظر گرفته شود. این میزان متوسط فاصله بین استخوان لگن و کاسه زانو هر فرد است که فاصله مناسبی برای نشستن بر روی کاناپه و میز قهوه خوری ایجاد می کند. برای اتاق های نشیمن خانوادگی، این میزان فاصله برای لم دادن و حرکت آسان در اطراف مبلمان مناسب می باشد. اندازه میز قهوه خوری باید دو سوم عرض مبلمان شما باشد.

برای طراحی دکوراسیون داخلی منزلتان از رنگ آمیزی مناسب استفاده کنید.

۵۰ درصد اتاق را به رنگ غالب مورد نظر در بیاورید. ۳۰ درصد دیگر از اتاق را با رنگ دوم و  ۱۰ درصد باقی مانده را با رنگ  سوم رنگ آمیزی کنید. تفسیر کلاسیک این طرح به این شکل می باشد: رنگ آمیزی دیوار اتاق را با رنگ غالب انجام دهید، برای مبلمان از رنگ دومی که در نظر دارید استفاده کنید و برای کوسن ها از یک رنگ برجسته استفاده نمائید. اگر پنجره ای با چشم اندازی زیبا دارید، قاب داخلی پنجره را به رنگ تیره در بیاورید.

ایده هایی کاربردی در استفاده از رنگ ها

برای ایجاد ظاهری دراماتیک از ترکیب طلایی و نقره ای استفاده کنید.

-برای داشتن اتاقی روشن تر، باید رنگ روشن تری نسبت به دیوارها برای سقف انتخاب کنید. این کار باعث می شود فضای اتاق روشن تر بوده و درخشش بیشتری داشته باشد.

-اگر می خواهید از طرح راه راه برای رنگ آمیزی اتاق خود استفاده کنید،پیروی از قانون ۵۰/۱۵۰ ایده خوبی می باشد. این بدان معناست که از رنگی استفاده کنید که ۵۰ درصد روشن تر از رنگ  اصلی شما باشد و در مقابل از رنگی دیگر که ۱۵۰ درصد تیره تر از رنگ اصلی است استفاده نمائید.

-چهارچوب پنجره های خانه را رنگ آمیزی کنید. از رنگی استفاده کنید که با رنگ دیوارها هماهنگی داشته باشد. از برابری رنگ استفاده شده در نور طبیعی و نور مصنوعی اطمینان حاصل کنید.

نکات مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

1- طراحی خود را با یک پالت رنگی آغاز کنید. رنگی را انتخاب کنید که برای تمام اتاق ها قابل اجرا باشد. اطمینان حاصل کنید که رنگ های انتخابی می توانند ظاهری منحصر بفرد به اتاق های شما ببخشد.

2- وسایل دکوری و تزئینی را انتخاب کنید که ظاهری زیبا و شکیل داشته باشند. این گونه وسایل عموما در معرض دید همه قرار دارند بنابراین باید تکمیل کننده طراحی خانه شما باشند.

3- برای تغییر مدل و تغییر دکوراسیون اتاق هایی که سقف آن ها کوتاه است، از مبلمان کوچک استفاده کنید. آینه ها نیز به شما در جهت بزرگتر نشان دادن  فضای عمودی اتاق کمک می کنند.

4- به جای استفاده از آینه های بزرگ، از چند آینه کوچک دکوری استفاده کنید. انواع متنوع  و زیبایی از این آینه ها وجود دارد که می توانند به زیبایی فضا بیفزایند.

5- استفاده از پارچه هایی به رنگ خنثی در هرگونه طراحی داخلی روشی کارامد برای زیباسازی است. استفاه از پارچه ها باعث ایجاد تضادی زیبا شده و به شخصی سازی کردن فضا کمک می کند.

6- استفاده از پرده های چین دار ظاهری کلاسیک و جذاب به فضای اتاق می بخشد.

7- اگر تصمیم به استفاده از نقوش و الگوها دارید، تقارن را فراموش نکنید. تقارن در استفاده از الگوها باعث ایجاد تعادل در محیط می شود. برای ایجاد تعادل در طراحی فضا، از تابلوهای نقاشی در دو طرف اتاق استفاده کنید.

8- صفحه ای از ایده های مختلف طراحی برای خود تهیه کنید. این کار باعث می شود به منابع غنی و خوبی برای طراحی هرچه بهتر خانه دست پیدا کنید. شما می توانید قبل از شروع به هرگونه طراحی این لیست را تهیه کرده و قبل از شروع هر کاری به این لیست مراجعه کنید. استفاده از عکس ها کار را برای شما راحت می کند.

9- از سازنده خانه سوال کنید که آیا در طول ساخت خانه می توان چیزی به آن اضافه کرد و یا قسمتی را تغییر داد؟ این که قسمتی از خانه بر اساس اصول خود ساخته شود یک مسئله مهم است و در مقابل مسئله دیگری مانند این که چه چیز برای آن قسمت مناسب است و کارامدی بهتری دارد قرار دارد. ممکن است بعد از ساخت تصمیم بگیرید جای درب خانه یا کانتر را عوض کنید. بعضی از سازنده ها در این کار مهارت دارند اما در مقابل بعضی دیگر تنها بر اساس نقشه می توانند ساخت و ساز را انجام دهند.

10- خواسته های خود را الویت بندی کنید. لیستی از آن دسته از مواردی که اساسی هستند را تهیه کنید. این موارد باید جزء اساسی ترین و مهم ترین نیاز های شما باشد.

11- به فروشگاه های مختلف سر بزنید تا بهترین قیمت از کالای درخواستی را بیابید. از اینترنت و فروشگاه های محلی بازدید کنید. این کار باعث می شود کالایی با قیمت مناسب پیدا کرده و در هزینه ها صرفه جویی کنید. در این صورت مقداری از پس انداز شما باقی مانده و می توانید از آن برای خرید کالایی دیگر استفاده کنید.

12- همیشه به جزئیات قرارداد ها توجه داشته باشید. کوچکترین مسائل نیز از اهمیت خاصی برخوردار هستند. تنوع قیمت ها را چک کنید چرا که بعضی از طرف های قرار داد برای هر تغییر کوچکی که اعمال کنید از شما پول اضافه تری می گیرند.

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام

شرکت مهندسین مشاور آژند پنام جهت ارائه کلیه خدمات فنی و‌مهندسی طراحی، نظارت و اجرا با به کارگیری مهندسین مجرب در کمترین زمان در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا